Takaisin

EM_koris_lakana.jpg

Mikä suurkuva? Tätä samaa mietin itse reilu kymmenen vuotta sitten, kun alalle ajauduin. “Kaikki yli A3-formaatin on suurkuvia”. No ei aivan, mutta jotain sinnepäin. Opin jonkin ajan päästä, että suurkuvat eivät ole “vain” julisteita tai rullatelineitä. Mitä ne suurkuvat sitten ovat? Itselleni ne ovat graafisen alan mahtavin tapa värjätä pintoja ja rajaton mielikuvitusmaailma!

Suurkuva-ala on kehittynyt isoin harppauksin koko tämän reilun kymmenen vuotta, jonka ajan minä olen tässä maailmassa työskennellyt. Viimeisimmät vuodet ovat olleet erityisen vauhdikkaita teknologian kehittyessä.

Nykypäivänä tulostimet ovat nopeita, tarkkoja, sekä värien kesto on parantunut. Entry-levelin UV-tulostimen pystyt nykypäivänä hankkimaan jo kohtalaisen pienellä investoinnilla ja erittäin moni perinteinen painotalo onkin jo hypännyt suurkuvamarkkinoille mukaan. Toki pelkkä tulostimen hankinta ei riitä – pitää myös tietää mitä niillä voi tehdä. Jollain tavalla on erotuttava massasta.

 

Asiakkaan tarve ohjaa tekemistä

Suurkuvatulosteiden, kuten myös muun markkinoinnin parissa avainkysymys on se, miten oikeasti pystymme vastaamaan asiakkaan tarpeeseen. Siihen mitä asiakas oikeasti tarvitsee – ei siihen mitä asiakas meiltä kysyy. Nykypäivänä myös suurkuvamaailmassa pärjää, mikäli hallitsee koko kentän – alusta loppuun. Aina kampanjan, tuotteen tai yksittäisen teippauksen suunnittelusta, materiaalin valintaan, oikean tuotantotavan ja jälkikäsittelytavan valintaan, sekä miten työ saadaan asennettua mahdollisimman hyvällä laadulla ja nopeasti, tottakai.

 

Kulmakivi suurkuvatöissä on selvittää mitä asiakas haluaa meiltä tilattavalla työllä tehdä ja saavuttaa.

 

Kaikki lähtee siis asiakkaan todellisesta tarpeesta, ei siitä mitä asiakas luulee meiltä haluavansa. Kulmakivi suurkuvatöissä on selvittää mitä asiakas haluaa meiltä tilattavalla työllä tehdä ja saavuttaa, sekä millaiseen käyttöön tuote tai kokonaisuus tehdään. Palkinto tämän jälkeen yleensä on se, että olet ylittänyt asiakkaan odotukset. Väittäisin, että Granolla kokonaisuus on erittäin hyvin hallussa ja myös kehitystä tapahtuu.

Viinipullon cooler

Viinipullon cooler.

  

Ala uudistuu jatkuvasti – digitaalisuus, tekstiilituotteet ja sisustaminen pinnalla

Jo muutaman vuoden globaaleilla markkinoilla on kohistu uusista ekologisista tulostustekniikoista ja materiaaleista. Tekstiilitulostaminen on viimeisen muutaman vuoden aikana kasvanut merkittävästi. Sublimaatiotulostetut kankaat ovat merkittävästi ekologisempi vaihtoehto kuin liuottimilla värjätyt PVC-banderollit. Toki PVC-pohjaisille materiaaleille on edelleen paikkansa ja ne eivät ihan lähivuosina tule katoamaan minnekään, mutta vaihtoehtoja tulee olla ja niitä pitää tutkia.

Toinen isosti markkinaa valtaava osa-alue on sisustustuotteet, eli erilaiset toimitilojen brändäykset ja esimerkiksi hotellien ja ravintoloiden sisustaminen. Myös kuluttajille tarkoitetut suurkuvat sisustamiseen tulevat helpommin saataville eivätkä hinnat huitele enää pilvissä. Tapettien, väliovien, wc:n lattiapinnan tai lastenhuoneen lattian personointi on jo tätä päivää. Materiaalivaihtoehtoja tällekin osa-alueelle on rajaton määrä. Mainitsemisen arvoinen ja mielenkiintoien suunta on myös digitaalisuuden yhdistäminen suurkuviin. Miten lisätty todellisuus mahdollistetaan isossa pinnassa ja miten erilaiset näyttöratkaisut voidaan yhdistää suurkuvatuotteisiin?

 

Banderollista ja roll-upista mielikuvituksen laidalle asti – tulostaminen onnistuu lähes pinnalle kuin pinnalle

Käytännössä tulostaminen on mahdollista lähestulkoon mille pinnalle tahansa ja erilaisilla jälkikäsittelyillä sovelluksesta saa tehtyä lähes mitä tahansa. Tulostusmateriaaleja tulee jatkuvasti lisää ja myös materiaalien valmistajat yrittävät erottua joukosta ja keksiä jotain uutta. Välillä onnistuen ja toisinaan ei. Mielikuvitus on rajana ja juuri tämä – mielikuvitus ja luovuus – on kaiken perusta, joka myös itseäni innostaa.

 

Suurkuvatulosteiden maailmassa ei ole rajoja, mutta lainalaisuudet tulee tietää.

 

Koen, että suurkuvatulosteiden maailmassa ei ole rajoja, mutta lainalaisuudet tulee tietää. Mikä materiaali soveltuu mihinkin käyttötarkoitukseen, miten eri materiaaleja voidaan yhdistellä ja miten erilaiset ratkaisut saadaan tarkoitetussa ympäristössä toimimaan parhaiten. Olemme panostaneet paljon eri ratkaisujen ja tuotteiden kehittämiseen, jotta pystymme lunastamaan lupauksemme olemalla alan innovatiivisin ja edelläkävijä.

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen; Mitä se suurkuva on? Se on rajaton mielikuvitusmaailma, jossa seikkailee myös ne A3-formaattia pienemmät sovellukset.