Takaisin

Granon toimitusjohtaja Pekka Mettälän blogikirjoitus

Parasta toista kertaa samankaltaisen tilanteen edessä olemisessa on, että on jo kerran saanut niin selkään taputuksia kuin piiskaakin. Minulla ei ollut pienintäkään hajua neljä vuotta sitten, mitä pitäisi tehdä, kun aloittaa yhtiön toimitusjohtajana. Alla lyhyt tarina, mitkä opit nappasin ensimmäisestä toimitusjohtajan pestistäni mukaan, kun valmistelin aloitustani Granolla. 

Heti alkuun päätin, että en kävele ensimmäisenä päivänä työpaikalle vieraana ihmisenä, vaan kollegana, joka tuntuu jo hieman tutulta. Miten se on sitten mahdollista, kun kollegoita on yli tuhat ja asiakkaita tuhansia?  

8 vinkkiä toimitusjohtajalle ennen aloittamista uudessa yrityksessä

  1. Esittele itsesi henkilöstölle. Kun nimitykseni tuli julki, Granon intranetissä julkaistiin kesämökilläni käsivaralla kuvattu video, jossa kerroin lyhyesti johtamisprinsiipeistäni. Lupasin, että jatkamme yhdessä jo käynnissä olevien hankkeiden läpivientiä. Toimitusjohtajan vaihdos luo pelkotiloja yhtiön agendan muuttumisesta ja sitä kautta työsuhteiden vakaudesta. Jos olisin leikkinyt alfamuutosurosta, niin olisin saanut uusilta kollegoiltani hylkyreaktion jo ennen ensimetrejä.  

  1. Tutustu uusiin kollegoihisi. Koen, että menestyvän yhtiön perustan muodostaa perhemäinen yhteisö. Siksi tilasin ”isyyspakkauksen”, eli laajan tutustumispaketin Granon ihmisiin ja asioihin. Lukutalkoiden lisäksi tutustuin one2one-tapaamisissa uusiin johtoryhmä- ja hallituskollegoihini ihmisinä. Tilasin ja otin käyttöön myös IT-työvälineet hyvissä ajoin ennen aloitusta – helpottaen näin tiedon vaihtamista ja etsimistä. 

  1. Kuuntele henkilöstöä. Lähetin reilu kuukausi ennen virallista aloitustani henkilöstölle pyynnön antaa palautetta siitä, mikä Granossa on parasta ja mitä pitäisi korjata. Vastauksia tuli 167 kpl, joista sain mahtavasti tuntumaa yhtiön ihmisistä ja asioista – ja mikä parasta, kyselyn vastauksista muodostui ensimmäinen henkilöstöblogikirjoitukseni, joka julkaistiin aloittamispäivänäni. Tämä oli myös ensivihje siitä, että yhtiötä johdetaan joukkoälyllä, ei yksilön tyhmyysansalla. 

  1. Luo yhteisöllisyyden tunnetta. Koska viestin monikanavaisesti niin yleisistä kuin yhtiön asioihin liittyvistä teemoista, lähetin LinkedIn-kutsut kaikille (somessa oleville) uusille kollegoilleni. Lisäsin myös kaikki some-tilini henkilöstöblogikirjoitukseeni pyytäen henkilöstöä verkostoitumaan kanssani. Monikanavaisesta viestinnästä ei ole hyötyä, jos sinulla ei ole seuraajia.

  1. Viesti selkeästi ulkoisiin kanaviin. Kirjoitin etukäteen ”Uuden toimitusjohtajan tervehdys” -blogitekstin, joka julkaistiin yhtiön ulkoisissa kanavissa tavoittaen niin asiakkaita, kumppaneita kuin henkilöstöäkin. On tärkeää rakentaa luottamusta joka suuntaan, eikä pelkästään keskittyä dialogiin hallitus- ja johtoryhmäkollegoiden kanssa.

  1. Kerro ajatusmaailmastasi suoraan asiakkaille. Kirjoitin Granon asiakaslehteen (julkaisupäivämäärä 22.10.) pääkirjoituksen ”Taantuma on valtava mahdollisuus brändillesi”. On tärkeää muistaa, että toimitusjohtajuus on palveluammatti, jossa pitää kollegoiden lisäksi auttaa asiakkaita menestymään. Helpoin tapa auttaa asiakastasi on jakaa oppimiasi asioita. 

  1. Muista entiset kollegat ennen aloitusta uudessa yhtiössä. Pidin kaksisuuntaisen palautesession edellisen hallituksen kanssa ja pyysin palautetta johtoryhmä-kollegoiltani. Kun lähdet nykyorganisaatiosta, palautepadot avautuvat. Lähikollegoiden lisäksi palautesessio kannattaa pitää niiden kanssa, jotka sitä ehdottavat. Anna myös itse palautetta, joka auttaa organisaatiota menestymään lähtösi jälkeen. 

  1. Muista ladata akut täyteen. Lopuksi tärkeimmät asiat ennen aloitusta uusissa tehtävissä: lepää, vietä aikaa lähimmäistesi kanssa, mietiskele, opiskele ja tee rästityöt alta pois. Energiatasosi vaikuttaa koko organisaation hyvinvointiin.

Miten sinä olet toiminut ennen aloitusta uudessa työtehtävässä? 

 
Pekka Mettälä
Toimitusjohtaja, Grano Oy