Siirry suoraan sisältöön

Voiko asiakkaiden arjen auttaminen olla strategian ydin?

Työskentely maailman eri puolilla avartaa näkökulmia. Joskus on mentävä kauas nähdäkseen lähelle. Granossa yhdistyy kutkuttavalla tavalla perinteinen käsityöläisyys ja huipputeknologia. Se on Granon toimitusjohtaja Kimmo Kolarin mukaan kuin Suomi pienoiskoossa.

– Granolaisten palveluasenne ja poikkeuksellinen ammattitaito ovat se peruskivi, jonka päälle koko yhtiö on rakentunut. Ilman tätä ammattitaitoa ja työstään ylpeitä ihmisiä emme voisi kurottaa korkeita tavoitteitamme kohti, Kimmo Kolari toteaa.

Maailma palveluistuu, yhtä nopeasti, kuin se pienenee. Tiedämme jo hyvin tarkasti, miten oman toimialan yhtiöt kehittyvät toisella puolella maailmaa.

– Paluumuuttajana osaan sanoa, että Suomessa ollaan tietyiltä osin ihan samalla tasolla kuin parhaat yhtiöt maailmalla, joissain osa-alueissa olemme jopa edellä.

Pitkä ura kaukana Suomesta antaa Kolarille mielenkiintoisen perspektiivin Granon strategiaan. Matka tuotantoyhtiöstä kokonaisvaltaiseksi palveluyhtiöksi on hyvässä vauhdissa. Tavoitteena on muokata koko toimialaa, sekä lunastaa paikka parhaana tuloksellisen markkinoinnin kumppanina.

Painoala on ollut tunnettu siitä, että painotalot tuntevat tuotteensa hyvin. Kolari kiinnittää huomion kuitenkin siihen, että nyt on koko toimialan aika siirtyä eteenpäin. Kilpailuetua tuoteominaisuuksilla on vaikea luoda, mutta kilpailua on vähemmän asiakkaiden tukemisen, vastuullisen tuotannon ja kokonaisvaltaisten ratkaisujen alueilla eli näillä seikoilla saadaan kilpailuetua.

Jos asiakkaan arjesta voi tehdä helpompaa ja tuloksellisempaa, niin se on kilpailuetu missä päin maailmaa tahansa. Strategian ei pidä olla monimutkainen, vaan vaikuttava.

Näkökenttä 360-asteiseksi

Granolaisten tavoitteet ovat korkealla. Globalisaatio nähdään toimialalla usein niin päin, että työt ja investoinnit valuvat halvempien tuotantojen maihin. Digitalisaatio tuo palvelut tarjolle maailman toiselta laidalta. Mutta entä jos meillä onkin tarjota jotain sellaista, jolla haastaisimme muuta maailmaa, jatkuvan puolustustaistelun sijaan?

– Asiakkaat kaipaavat oman toimialansa syvällistä ymmärtämistä sekä ratkaisuja ja ideoita oman tekemisensä helpottamiseksi ja parantamiseksi. Juuri tähän tarpeeseen muotoilimme Grano 360 -kokonaisuuden, jonka avulla näemme laajasti ja kokonaisuuksia ymmärtäen, Kolari kertoo.

Eri alojen yrityksillä on toki yhteisiä tarpeita, mutta paljon myös toimialoille ominaisia erityispiirteitä ja -toiveita.

– Emme saa tuudittautua siihen, että sama ratkaisu palvelisi kaikkia asiakkaitamme, vaan meidän pitää syvällisesti kohdata asiakas hänen toimialansa erityispiirteitä ymmärtäen. Eräällä tavalla toimimme kuin vanhan ajan apteekkari, joka kuunteli potilaan vaivan ja sekoitti lääkkeen: hippunen tuota ja hippunen tuota. Kokoamme oikean mixin tuotteita, osaamista, teknologiaa ja palveluita. Siitä syntyy 360-kokonaisuus, joka palvelee asiakkaitamme kokonaisvaltaisesti, Kolari selvittää.

Entistä vaikuttavampaa markkinointia

Muutos ei kuitenkaan ole mikään hokkuspokkustemppu. Prosessi tuotantoyhtiöstä palveluyhtiöksi on tapahtunut vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa Grano rakensi palveluportfolion uusiksi.

– Granon kymmenet yritysostot ovat mahdollistaneet sen, että tarjoamamme on laaja, ja meillä on kattavasti erikoisosaamista. Yhä useammin asiakkaamme kuitenkin halusivat kokonaisratkaisuja yhdeltä toimittajalta. Aloimme yhdistellä palapelin palasia. 360-ajattelu tarkoittaa kokonaisvaltaisuutta, Kolari avaa.

Toisessa vaiheessa toimintalogiikka muuttui tuotantotaloudesta asiakastalouteen. Granossa organisoiduttiin toimialaklustereihin ja asiakkaiden tarpeet alkoivat ohjata entistäkin voimakkaammin päätöksiä. Olkoonkin klisee, niin asiakaskokemuksesta rakennetaan kestävää kilpailuetua.

Nyt on aloitettu muutoksen kolmas vaihe, jossa Grano vahvistaa kykyään tuottaa jatkuvia kokonaispalveluita digitaalisessa ajassa yli organisaatiorajojen. Niin, että se voi ottaa kokonaisvastuun asiakkaan sisäisestä prosessista.

– Tehtävämme on poistaa kuormitus asiakkaidemme markkinoinnista ja varmistaa sen tuloksellisuus. Jos asiakas tilaa messuille kyltin, kerromme, että voimme toki toimittaa kyltin, mutta haluaisimme itse asiassa järjestää koko tapahtuman suunnittelusta toteutukseen – ja auttaa näin asiakasta kokonaisvaltaisemmin, Kolari selventää.

Uusi Grano 360 -palvelukokonaisuus on suunniteltu tuottamaan mitattavia hyötyjä asiakkaille.

– Pystymme tekemään merkityksellisiä ja vaikuttavia juttuja asiakkaidemme kanssa. Granolainen palveluasenne kestää vertailun missä vaan. Siksi leikittelen mielelläni ääneen ajatuksella koko toimialan muuttamisesta, Kolari hymyilee ja lisää:

– Granon matka tuotantoyhtiöstä kokonaisvaltaiseksi palveluyhtiöksi on hyvässä vauhdissa. Tavoitteena on muokata koko toimialaa, sekä lunastaa paikka parhaana tuloksellisen markkinoinnin kumppanina.

Kimmo Kolari, Toimitusjohtaja, Grano Oy

Kirjoitus on julkaistu Grano Magazine -asiakaslehdessä 2021. Kirjoittaja Pirkko Soininen.

Tutustu Grano Magazineen >>Herättikö kirjoitus ajatuksia? Kysy, kehu, haasta – Kimmo vastaa: 

Kimmo Kolari
Toimitusjohtaja, Grano Oy
Juttu on julkaistu alun perin 27.01.2022 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.