Siirry suoraan sisältöön

Voiko messuille lähteä maksamatta itseään kipeäksi?

Ihailen suuresti kansainvälisissä yrityksissä työskenteleviä myyntitykkejä, jotka koluavat uupumatta maailman kaukaisimmatkin kolkat etsiessään liiketoiminnalleen uusia kasvumahdollisuuksia. Nämä myyntityön sankarit nukahtavat yhtenä iltana Berliinissä, seuraavana Pekingissä ja kolmantena ties missä.

Globaalin kaupparatsun työtä on helppo romantisoida. Kukapa ei haluaisi matkustella toinen toistaan eksoottisemmissa kohteissa. Tosiasiassa yritysvienti on kovaa työtä, jossa aika kuluu todennäköisemmin messuosaston liepeillä esitteitä jakaessa kuin Taivaallisen rauhan aukiolla selfieitä räpsien.

Olipa toimialueena koko hela maailma tai tuttu turvallinen koti-Suomi, messuaminen on aivan oma kestävyyslajinsa. Sitä tuntee elävänsä vasta kun päivän päätteeksi jalat tutisevat väsymyksestä ja ääni on niin tukossa, ettei enää mikään määrä pakuriteetä auta.

Messuilu kannattaa, mutta siihen saa upotettua tuhottomasti rahaa. Osastopaikat eivät ole ilmaisia ja yksinkertaisenkin osaston teettämisestä messurakennusalan ammattilaisella seuraa työn mukainen lasku. Säästää voi tekemällä itse, mutta omia paukkuja pitäisi säästellä kuumien kontaktien luomiseen itse messuilla. Mikä siis eteen, kun budjetti on rajallinen?

Onnistuneen somistustyön salaisuus: yksi huomion herättävä yksityiskohta riittää

Somistajana, alansa arvostettuna huippuna elämäntyönsä tehnyt taiteilija Johan Verkerk (1939 – 2013) opetti aikoinaan, että onnistuneeseen somistustyöhön tarvitaan yksi katseenvangitsija. Yksi huomion herättävä somistuselementti riittää.

Tämä ei tarkoita, etteikö katseenvangitsijoita voisi olla useampia, mutta yksi elementti riittää asiallisen vaikutuksen tekemiseen. Vähemmän on usein enemmän ja hyväkin idea on helppo hukuttaa toisten kaltaistensa sekaan. Toisin sanoen: jos budjettisi on tiukka, ei ole rikos pitää osastosi niin simppelinä kuin suinkin. Yksinkertainen on kaunista. Ja kun pidät hommat helppoina, säästät usein myös hermojasi osaston rakennusvaiheessa. 

Ammattimessurakentajia käytetään, koska osaston pystyttämisessä on kova urakka ja ammattimainen näyttävä lopputulos vaatii yleensä, no, budjettia ja ammattitaitoa. Onneksi painotuotteiden maailma on pullollaan käteviä ratkaisuja ja meidän Granolaisten tärkein tehtävä on tuoda ne tietoosi.

Tiukemmalla budjetilla tapahtumaan osallistuvalle kätevä vaihtoehto on esimerkiksi Granon uusi suurkuvatulostettava staattinen Finetag Plus -tarra, joka on käytössä osoittautunut mitä kätevimmäksi tavaksi rakentaa omin avuin uskottava messuosasto maksamatta siitä mansikoita. Finetagilla luotua osastoilmettä voidaan myös jatkaa vaikkapa säkkituolilla, pystypöydällä tai muulla laajasta valikoimastamme poimitulla tuotteella.

Finetagilla viimeistelty osasto

Veisitkö maailmalle suomalaista innovaatioteknologiaa?

Suomessa keksitty ja valmistettava Finetag on staattisen sähkövarauksen avulla kiinnittyvä staattinen tarra. Kevyt kalvo on helppo kiinnittää, eikä sen käyttö vaadi ammattiteippaajaa eikä jälkisiivousta.

Finetag-osaston rakentaminen aloitetaan varaamalla messukeskuksesta itselle sopivan kokoinen valmis vakioprofiiliosasto. Messukeskukselta saat osastosi profiilirakenteiden mitat, joihin Finetag-suurkuvavuodat tulostetaan. Staattinen tarra yksinkertaisesti levitetään valmiiksi pystytetyn sermin päälle. Liimattomuuden ansiosta suurikin kuva on helppo liu’uttaa ja mallailla siististi kohdilleen.

Pienemmän messuosaston saa somistettua vartissa oman porukan voimin (tai yksin!) ja purettua sitäkin nopeammin. Isommankin osaston Finetag-somisteet solahtavat kevyesti pieneen kuljetusputkeen. Toisin sanoen yhdessä lentokoneen hattuhyllylle mahtuvassa putkessa saa kulkemaan koko osaston.

Jos etsit messuosastollesi katseenvangitsijaa, näyttävä suurkuva osastosi takaseinällä on erittäin toimiva huomionherättäjä. Vielä kun kalustat osaston siististi (tuo kalusteet mukana toimistoltasi tai vuokraa messukeskukselta valmiit kalusteet, jotka nekin voit somistaa Finetagilla) olet rakentanut itsellesi edustavan budjettiosaston.

What is that?

Eräs asiakas, joka on tilannut Finetagia jo pitempään, kertoi taannoin mukavan messutarinan Japanista. Hän saapui messukeskukseen ja alkoi laittaa Finetag-osastoaan valmiiksi. Työ oli nopeasti tehty ja hänen laitellessa viimeistä kuvaa paikoilleen naapuriosaston mielenkiinto heräsi.

– What is that?, uteli viereisen osaston japanilaisherra. Naapuri oli saanut oman osastonsa hädin tuskin alkuun.

– It’s a Finnish invention. It adheres with static electricity, tiedettiin miestä valistaa.

– That’s amazing!, kuului vastaus.

Vaikkei tilausta ole toistaiseksi Japanista kuulunutkaan, naapurin lausuntoon on helppo yhtyä. That’s amazing! 

Juttu on julkaistu alun perin 23.01.2018 ja sitä on päivitetty 7.02.2024.