Siirry suoraan sisältöön

Grano loi EM-koripallon kisailmeen kansainväliselle tasolle

Grano loi EM-koripallon kisailmeen kansainväliselle tasolle

Kun Susijengi isännöi EM-kotikisojen alkulohkoa Tampereen Nokia Areenalla, olivat odotukset korkealla sekä kentällä että sen ulkopuolellakin. Tampereella pelatun EM-alkulohkon markkinoinnista ja brändäyksestä vastaava Mika Mäkelä kertoo, että visuaalisella ilmeellä oli keskeinen rooli kisakokemuksen rakentamisessa. 

”Halusimme varmistaa, että tapahtuma tuntuu joka hetkessä ja jokaisessa yksityiskohdassa kansainväliseltä huipputapahtumalta. Granon osaaminen mahdollisti osaltaan sen, että yleisö, fanit ja tv-katsojat saivat yhtenäisen ja näyttävän kisakokemuksen. Ja tämä tärkeä elementti meni kyllä niin sanotusti sukkana sisään”, Mäkelä kuvaa.

Grano-referenssi-koripallon-em-6

Kokemus ja osaaminen ratkaisevat

Grano vastasi Susijengin alkulohkon visuaalisista elementeistä – ottelupaikasta fanialueisiin ja aina hotellien brändäyksiin asti – varmistaen, että kisojen visuaalinen ympäristö oli jokaisessa yksityiskohdassa kansainvälisen huipputapahtuman tasoa.

Grano valikoitui kumppaniksi monesta syystä: vahva kokemus suurten urheilutapahtumien visuaalisista toteutuksista, aiemmat onnistumiset sekä yhteinen historia Koripalloliiton kanssa. Yhteistyö juontaa juurensa jo vuoden 2017 Helsingin EM-kisoihin, ja jatkui viime vuoden 18-vuotiaiden EM-turnauksessa Tampereella – projektissa, joka toimi luontevana ponnahduslautana kohti vuoden 2025 kotikisoja.

”Tämä oli monivuotinen projekti, jossa valmistelut kestivät lähes kaksi vuotta. Rakentaminen itsessään tehtiin huikean tiukassa aikataulussa vain muutamaa päivää ennen kisojen alkua, ja silti kaikki onnistui. Granon kyky hallita aikataulut ja valtava materiaalimäärä oli ratkaiseva tekijä onnistumisessa”, Mäkelä alleviivaa.

Grano-referenssi-koripallon-em-4

Kestäviä valintoja

Visuaalisen toteutuksen suunnittelussa kiinnitettiin huomiota myös vastuullisuuteen. Muoviset levyt korvattiin kierrätettävällä mainospahvilla, ja osa rakenteista suunniteltiin niin, että niitä voidaan käyttää uudelleen tulevissa tapahtumissa.

”Grano oli tiiviisti mukana etsimässä kestävämpiä ratkaisuja ja tämä toi yhteistyöhömme selkeää lisäarvoa.”, Mäkelä kiittää.

 

Lopputulos keräsi kiitosta

Kisailme sai runsaasti positiivista palautetta yleisöltä, yhteistyökumppaneilta ja kansainväliseltä koripalloliitolta. Nokia Areenan muutos koripallon temppeliksi – ja suomalaisin silmin todelliseksi sudenpesäksi – teki vaikutuksen myös ensikertalaisiin.

”Moni sanoi, että tunnelma oli kuin positiivinen sirkus – koko ajan tapahtui ja kaikki näytti upealta. Visuaalisuus oli urheilufaneille todellinen elämys. Granon panos oli kisojen brändäyksessä tärkeä osa sitä joukkuepeliä, jolla suomalainen koripallo otti ison askeleen taas eteenpäin”, Mäkelä sanoo.

Lopuksi Mäkelä haluaa nostaa valokeilaan ne monet tahot, joiden saumattomalla yhteistyöllä kisat nousivat huipputasolle:

”Täydellisyyttä hiponeesta onnistumisesta kuuluu kiitos Granon tiimin lisäksi EM-kotikisojen rakentamista kellontarkasti johtaneelle Marko Tyynelälle, kisojen slovenialaiselle mainostoimistolle, show-puolesta vastanneelle suomalais–tshekkiläiselle kokoonpanolle, kansainväliselle koripalloliitolle sekä sadoille vapaaehtoisille – unohtamatta tietenkään kotiyleisön hurmokseen saanutta Susijengiä”, Mäkelä päättää.

Grano-referenssi-koripallon-em-2