Referenssit - Grano — 12.11.2025 — min. lukuaika
Prisma Mikkolan miljöö uudistui saumattomalla yhteistyöllä
15 500 neliömetriä myymäläpinta-alaa ja 4 kuukautta aikaa. Prisma Mikkolan uudistuksen tahti oli tiukka, mutta saumattomalla yhteistyöllä saatiin aikaan entistä värikkäämpi, valoisampi ja houkuttelevampi myymälä – aikataulussa ja asiakkaita kunnioittaen.
Prisma Mikkola on 15 500 neliömetrillään Satakunnan suurin hypermarket. Kun näin valtava kauppa uudistaa itsensä, rinnalle tarvitaan toimija, joka hallitsee suuria kokonaisuuksia.
–Kriteerimme olivat hyvin tiukat, ja kilpailutimme kaikki miljöötoimittajat ketjusopimustoimittajiemme kanssa. Grano valikoitui yhteistyökumppaniksi hinnoittelun ja kokonaisuudenhallinnan myötä. Tiesimme myös ennalta Granon luotettavuuden, sanoo Prisma-johtaja Janne Nurmi.
Granon asenne vakuutti aloituspalaverista alkaen.
–Tarvitsimme ehdotuksia tiettyihin erikoisratkaisuihin, ja Grano tarttui niihin innostuneesti. Tiesimme jo alussa, että mitä projektin edetessä tarvitsemmekaan, niin Granolta sitä myöskin saadaan, Nurmi sanoo.
Valoa ja värejä asiakkaiden iloksi
Prisma Mikkola on palvellut satakuntalaisia samalla paikalla jo vuosituhannen vaihteesta asti. Vuonna 2008 myymälää laajennettiin, ja nyt oli aika läpikotaiselle uudistukselle. Prisma-johtaja Nurmelle tärkeintä oli, että asiakkaista pidetään huolta myös remontin aikana.
– Ensimmäinen ehto oli, että myynti ei saa tippua ollenkaan remontin aikana. Ja siitä pidettiin sovitusti kiinni, Nurmi sanoo tyytyväisenä.
Koska miljööt ja tavaroiden paikat muuttuivat, oli asiakkaiden selkeä opastaminen ensisijaisen tärkeää. Opastetaulut laitettiin jo ennen hyllyjä paikalleen, ja lattiatarrat auttoivat asiakkaita tilapäisten sijoitteluiden löytämisessä.
–Lisäksi osa töistä tehtiin yöllä, jotta asiakkaille syntyi mahdollisimman vähän häiriötä.
Pitkän linjan Prisma-ammattilaisena Nurmi ymmärtää asiakkaiden arvon. Ja asiakkaista kumpuaa myös syy sille, miksi uudistuksen aika oli juuri nyt.
–Myymälämuutoksessa iso kysymys on, miten ihmisten kulutustottumukset vuosien varrella ovat muuttuneet. Esimerkiksi tässä remontissa lemmikkimaailma laajeni reilusti, ja lisäsimme myös pakastetilaa. Ihmisten tarpeet muuttuvat maailman mukana, ja me haluamme vastata siihen, Nurmi sanoo.

Remontissa uusittiin Prisma Mikkolan koko miljöö. Se tarkoitti lukuisia erilaisia pintoja pienistä suuriin, niin maalattuja, teipattuja kuin puisiakin.
Yksi näkyvimmistä elementeistä uudistuksessa olivat Granon Suomessa valmistetut valomainokset. Ne opastavat asiakkaita sisä- ja ulkopuolella, alkaen julkisivun valtavasta Prisma-valomainoksesta aina sisätilojen pienempiin alueopasteisiin asti.
Lopputulos on huikea – Prisma Mikkola on valoisampi, avarampi ja houkuttelevampi kuin koskaan aiemmin.
¬–Uudistuksen myötä valo ja värien käyttö on lisääntynyt tuntuvasti, ja eri alueet on selkeästi merkitty eri värein. Kun nyt katsoo vanhoja kuvia, kaikki näyttää aika tunkkaiselta verrattuna nykyiseen avaruuteen ja valoisuuteen, Nurmi sanoo.
Lisäksi monet pienemmätkin yksityiskohdat räätälöitiin juuri Mikkolan tarpeisiin, kuten vaikkapa käytäväopasteet, joihin suunniteltiin oma, hurmaava ilmeensä.

Asiakasta kuunnellen, aikataulusta kiinni pitäen
Projektin aikataulu oli äärimmäisen tiukka. Jotta maaliin päästiin aikataulussa, Prisma Mikkola, Grano sekä paikallinen urakoitsija tekivät tiivistä yhteistyötä.
–Tällaista muutosta ei saataisi aikaan alle neljässä kuukaudessa, jos yhteistyö ei olisi aivan saumatonta, Janne Nurmi sanoo.
Kommunikaatio oli Nurmen mukaan tärkeässä roolissa.
–Granolta tavoitti aina jonkun illallakin, ja se oli minulle henkilökohtaisesti hyvin tärkeää, hän sanoo.
Nyt uudistuksen jälkeen Prisma Mikkola on täysin Prisma–konseptin mukainen, moderni myymälä. Lisäksi useat ainutlaatuiset erikoispiirteet ja -ratkaisut ilahduttavat ja tuovat lisää arvoa yli 3 miljoonalle vuosittaiselle asiakkaalle.
–Meillä on oma kukkaosasto sidontapalveluineen. Myymäläleipomona toimii paikallinen Sarpi-leipomo, josta saa tuoretta leipää jokaisena päivänä. Myös Kesäpihalle ja Lastenmaailmaan luotiin paljon upeita erikoisratkaisuja. Uusilla pinnoilla saatiin aivan erinäköinen, ainutlaatuinen myymälä aikaiseksi, Nurmi sanoo.
Granon rooli olikin tuoda aktiivisesti ideoita ja ehdotuksia erilaisista pinnoista – ja vastata tietysti myös niiden tuotannosta.
–Grano toi lukuisia ideoita toteutukseen, ja kaikkien materiaalien ja tuotteiden laatu oli aivan huippuluokkaa. Saimme kaiken, mitä osasimme pyytää – ja enemmän. Ja kun kiire lisääntyi loppuvaiheessa, Grano pystyi isona toimijana vastaamaan haasteeseen, Nurmi sanoo.
Kaikista tyytyväisin Nurmi on nimenomaan siihen, että aikataulu piti tiukasti kutinsa ja valtava kokonaisuus pysyi hallinnassa tilanteessa kuin tilanteessa.
–Neljän kuukauden aikana jokainen tavara vaihtoi paikkaa, ja kaikki kalusteet vaihdettiin. Projektissa oli mukana satoja ihmisiä, ja samaan aikaan myynti piti pystyä säilyttämään. Se on tarkkaa projektinhallintaa ja aikatauluttamista, ja aikataulussa pitää myös pysyä. Grano teki juuri niin, Nurmi sanoo.

