Siirry suoraan sisältöön

Grano toteuttajana Kauppakeskus Myllyn suuressa ilmeuudistuksessa

Raisiolainen Kauppakeskus Mylly täytti 20 vuotta ja sai syntymäpäivälahjaksi kokonaan uuden ilmeen. Myllyn luottokumppani Grano toimi ilmeuudistuksen jalkauttajana ja toteutti kaikki kauppakeskuksen uudet valomainokset, 50 metriä korkean Myllyntornin jättinäytön sekä reippaasti teippauksia.

Kauppakeskus Mylly on Varsinais-Suomen suurin kauppakeskus, jossa on yli 150 liikettä ja palvelua. Turun E 18 -kehätien varrella sijaitsevassa Myllyssä vierailee vuosittain yli kuusi miljoonaa kävijää. Kauppakeskuksen maamerkkinä vilkkaasti liikennöidyn moottoritien varrella toimii 50 metriä korkea Myllyntorni, jonka huipulla pyörii kuusimetriset tuuliturbiinit. Myös torni koki brändiuudistuksessa kokonaisvaltaisen muutoksen.

Kauppakeskus Mylly täytti 18.10.2021 pyöreät 20 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Mylly sai syntymäpäivälahjaksi brändiuudistuksen, joka toteutettiin yhdessä turkulaislähtöisen mainostoimisto Grundlagen kanssa. Pitkään Myllyn kanssa yhteistyötä tehnyt Grano toimi kumppanina Myllyn laajassa uudistuksessa, jossa korkean maamerkin lisäksi kauppakeskuksen kaikki sisäänkäynnit ja valomainokset uudistettiin.

Lanseerausjuhlallisuuksien jälkeen puhelimeen vastaa iloisena Meri Hakulinen, joka toimii Myllyn konseptipäällikkönä ja on ollut vastuussa sekä brändiuudistuksesta että sen konkreettisesta jalkauttamisesta kauppakeskuksen tiloihin.

– Aloitimme kauppakeskuksen brändiuudistusprojektin jo noin vuosi sitten. Korona-aika mahdollisti osaltaan sen, että pystyimme käyttämään uudistuksen suunnitteluun runsaasti aikaa. Esimerkiksi kauppakeskuksen tapahtumat jäivät koronan vuoksi kalentereistamme pois, Hakulinen taustoittaa.

– Nyt meillä on uusi hieno brandbook, josta löytyy kaikki visuaalisuuteen liittyvät asiat sekä Kauppakeskus Myllyn ydin ja asenne”, Hakulinen jatkaa.

Kauppakeskus Myllyn uusi slogan on “Maailman ihmeellisin raisiolainen kauppakeskus”.

Suuria valomainoksia ja valtava kymmenmetrinen jättinäyttö

Uuden brändin jalkauttaminen kauppakeskuksen pintoihin oli haastava projekti, sillä Myllyssä on yhteensä kymmenen sisäänkäyntiä, jotka kaikki poikkeavat mitoiltaan toisistaan. Jokainen sisäänkäynti sai uudet teippaukset ja kolmessa suurimmassa sisäänkäynnissä on lisäksi Myllyn uusi M-logo valomainoksena.

– Projekti todella oli paitsi laaja, myös haastava, sillä ensinnäkin meidän tuli toteuttaa kaikki suuret valomainokset piilossa verhojen takana. Kauppakeskuksen uusi ilme ei saanut paljastua yleisölle ennen aikojaan, valaisee Granon valomainosten ja Digital signage -ratkaisujen asiantuntija, avainasiakaspäällikkö Harri Halonen asennusprojektin taustoista.

Valomainokset olivat kooltaan suuria – voidaan puhua jopa valtavan suurista. Suurin niistä on korkealla Myllyntornin huipulla oleva 5,5 metriä leveä ja 6,5 metriä korkea M-logo, jonka väriä voidaan vaihtaa, mihin tahansa RGB-värimaailman sävyyn. Torni sai uudistuksen yhteydessä myös tehokkaat valonheittimet, myös vaihdettavin värein.

– Tämä mahdollistaa Myllylle ajassa elämisen. Voimme vaihtaa valomainoksen väriä ja tornin valaistusta teeman mukaan, esimerkiksi Roosa nauha -viikolla tai vaikkapa Pride-viikolla, iloitsee Meri Hakulinen.

Suuri valomainoslogo tornin huipulle sai kaverikseen myös 10 metriä leveän jättinäytön, joka on toistaiseksi suurin Granon koskaan asentama ulkomainosnäyttö. Jättinäyttö mahdollistaa Myllylle näyttävät vaihtuvat digitaaliset sisällöt sekä muun muassa reaaliaikaiset, moottoritielle näkyvät aukioloaikapäivitykset. Jos aukioloajat muuttuvat, enää ei tarvitse kiivetä torniin vaihtamaan valomainoskirjaimia tai -numeroita.

– Valomainos- ja näyttökumppanin valinnassa meidät vakuutti Granon ja erityisesti Harri Halosen osaaminen. Hän on varmasti yksi Suomen kovimmista asiantuntijoista näissä asioissa, Hakulinen kehuu valomainosten ja jättinäytön teknisestä toteutuksista ja asennuksista vastannutta Halosta.

Hakulinen antaa kiitosta Granolle myös oviteippauksista, joita päätettiin Granon ehdotuksesta ensin testata.

– Ensimmäinen suunniteltu teippimateriaali ei olisi lopulta toistanut uusia brändivärejä sisäänkäynneissä lainkaan niin hyvin, kuin miltä se layout-kuvissa näytti. Päädyimme lopulta aivan erilaiseen teippiratkaisuun kuin oli suunniteltu. Tällaisessa laajassa ja kustannuksiltaan isossa projektissa teippien testaaminen oli onnistumisen kannalta erittäin tärkeää, Hakulinen tiivistää ja jatkaa:

– Näin teippauksetkin menivät kerralla maaliin, eikä tarvinnut jälkeenpäin harmitella, ettei teippaukset olisikaan kuvien mukaisia.

6 syytä ulkoistaa markkinoinnin tuotannot

6 syytä ulkoistaa markkinoinnin tuotannot

Pitäisikö markkinoinnin tuotantotyöt ulkoistaa vai tehdä itse omassa talossa? Jos inhouse-tekeminen ei ole mahdollista, vaihtoehtosi voi olla tuotannollisten töiden ulkoistaminen. 📈

Lataa opas


Myllyllä takana vuosien mittainen painotuotekumppanuus Granon kanssa

Erilaisten valomainosten, näyttöjen ja teippausten lisäksi kauppakeskusmarkkinoinnissa käytetään runsaasti erilaisia painotuotteita. Hakulinen nostaa esille muun muassa Myllyn laajalevikkiset, Varsinais-Suomen alueelle jaettavat 3 kertaa vuodessa jaettavat kampanjalehdet, kuten Myllytyskuvaston ja Joululehden, joiden painosmäärä on 200 000 kappaletta.

Grano on toiminut Myllyn kumppanina painotuotteissa pitkään ja lehtiyhteistyön lisäksi toteuttanut vuosien varrella kauppakeskukselle monenlaisia painotuotteita somisteista teippauksiin ja käyntikorteista lahjakorttikuoriin. Myllyn kokonaisvaltaisesta asiakkuudesta Granolla vastaa myyntipäällikkö Jaana Viitanen.

– Jaana on meidän ykköshenkilömme. Oli kyse sitten mistä tarpeesta tahansa, niin Jaana vie asioita eteenpäin. On todella helppoa toimia kaikessa yhden henkilön kautta ja koen sen myös hyväksi. Asiakkaan näkökulmasta on helppoa, kun meitä ei pompotella luukulta toiselle, Hakulinen toteaa.

– Riittää kun kerromme ideamme, niin Jaana esimerkiksi kiikuttaa meille materiaalimalleja tänne Myllyyn ja näyttää esimerkkejä, mitä Grano on aiemmin tehnyt. On niin helppoa, kun ollaan lähekkäin ja meillä on paikallinen yhteyshenkilö.

Laadukasta jälkeä ymmärtävältä strategiselta kumppanilta

Hakulisen mielestä Grano ymmärtää hyvin kauppakeskusmarkkinointia ja hänen mielestään on myös kiva kuulla muualla tehdyistä ratkaisuista, joista pystyy ammentamaan ideoita omaan työhön ja miettiä, voisiko saman tyyppisiä ongelmia ratkaista samoin Granon ratkaisuin, kuin muut kauppakeskukset ovat tehneet.

Granon parhaana puolena Hakulinen nostaa esiin toimitusvarmuuden ja laadun.

– Granon laatustandardi vastaa sitä, miten omassakin työssämme toimimme. Laatuun voi luottaa. Oikeastaan voi sanoa, että se on laadun tae, kun jotakin tulee Granolta. Tietenkin aina joskus asioita menee pieleen, mutta Grano korjaa tilanteen aina, Hakulinen kiittelee.

– Toinen Granon tosi iso vahvuus on monipuolisuus palveluntarjoamassa sekä innokkuus lähteä miettimään asioita myös boksin ulkopuolelta. Granolta saa aina sparrailuapua ja yleensä myös nopeasti tiedon siitä, mitä kustannuksia mistäkin ratkaisusta syntyisi.

– Emme toteuta Granon kanssa ainoastaan painotuotetilauksia, vaan kyse on ennemminkin tulevaisuuteen katsovasta strategisesta kumppanuudesta. Voin vilpittömästi suositella Granoa ja olen tykännyt tehdä yhteistyötä heidän kanssaan, Meri Hakulinen päättää.

Meri Hakulinen / konseptipäällikkö, Kauppakeskus Mylly

Juttu on julkaistu alun perin 16.02.2022 ja sitä on päivitetty 8.04.2024.
Ota yhteyttä