Gå direkt till innehållet

Fjärrstyrt mobilt precisionsmedium öppnar nya möjligheter

PS4.jpg

Timo Tikkanen från Nordisk Film med en digital skärm i Playstations färger.

Digitala skärmar börjar redan vara vardag för oss. De används bland annat vid marknadsföring, guidning, kommunikation och inom industrin.

Bland skärmlösningarna finns egenskaper som underlättar uppdatering av innehåll samt bidrar till meddelandets uppmärksamhetsvärde. Dylika egenskaper är till exempel lätt mobilitet och möjlighet till fjärrstyrning och uppbyggnad av varumärke. Även interaktivitet är dagens melodi.

Nedan listas tre orsaker till varför det lönar sig att bekanta sig med mediepylon.

Fjärrstyrning

I synnerhet när man samtidigt ska kunna hantera innehållet i flera skärmar är möjligheten till fjärrstyrning en nödvändig egenskap. Utöver att det går smidigt att uppdatera innehållet med en kaffekopp i handen vid det egna arbetsbordet är fjärrstyrning också kostnadseffektiv, eftersom kostnaderna till följd av manuell uppdatering vid kampanjbyte minskar.

Fjärrstyrning gör det möjligt att tidsinställa och redigera innehåll samt starta och stänga av skärmen automatiskt vid ett visst klockslag. Detta underlättar till exempel en samtidig uppstart av kampanjer eller innehållsredigering under evenemang.

Mobilitet 

Digitala skärmar ska vara lätta att flytta på. Flyttning av en skärm som har skruvats fast i väggen låter som en lätt åtgärd men kräver resurser – allt från montör till  en person som säger vart skärmen ska flyttas. I värsta fall kan man vara tvungen att också engagera en elektriker i arbetet.

Mediapyloner går på hjul och är betydligt lättare att flytta omkring än fastskruvade skärmar. De kan lätt flyttas dit de bäst tjänar sitt syfte. Det är bara att låsa upp hjulen!

Möjlighet till uppbyggnad av varumärke 

Mediepyloner kan skräddarsys för ett visst varumärke på båda sidorna. En pylon kan omvandlas till exempel till en jättelik kexförpackning eller en mobiltelefon. När en pylon ägnas åt ett varumärke får meddelandet mera uppmärksamhetsvärde och dess kontext utvidgas.

Läs härnäst hur mediapyloner har utnyttjas vid marknadsföring av Playstation.

Case Playstation

Artikeln har publicerats 21.10.2015 och den har uppdaterats 20.10.2016.