Siirry suoraan sisältöön

Grano osti startup -digitoimisto Luotan

Graafisen alan markkinajohtaja Grano Oy investoi digiosaamiseen ja osti startup-digitoimisto Luotta Oy:n osake-enemmistön. Grano panostaa nyt kasvustrategiassaan uusiin alueisiin. Digitoimisto Luotan seitsemän työntekijää liittyvät Granon 45:n osaajan digitiimiin. 

Kuvassa Grano Oy:n Jyrki Narinen sekä Luotta Oy:n Joni Saari. 

Digin ja printin yhdistävä Grano on maailmanlaajuisestikin tarkasteltuna edelläkävijä. Suomessa ja Virossa toimiva yhtiö työllistää yhteensä 800 ihmistä. Yrityskaupan myötä Grano vahvistaa osaamista digitaalisissa toteutuksissa ja mobiiliratkaisuissa.

– Granon kasvustrategia on nyt tullut vaiheeseen, jossa vahvistetaan jo olemassa olevaa digitaalista osaamista. Luotta Oy:n yrityskaupassa ei ostettu perinteistä kilpailijaa, vaan lähdettiin panostamaan uuteen alueeseen ja tulevaisuuteen. Granossa on rohkeutta tehdä liikkeitä, jotka jäävät useimmilta kilpailijoilta tekemättä, Grano Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Hirvonen toteaa.

Printin ja digin yhdistäminen on edelläkävijyyttä

Suomessa ja maailmalla on lukuisia, erillisiä digi- ja printtitaloja, mutta yhdistelmiä ei juurikaan löydy. Eikä varsinkaan yhdistelmiä, joissa on vahva osaaminen molemmilla puolilla. Grano palvelee asiakkaitaan kaikissa kanavissa ja kaikilla välineillä.

– Digin ja printin vastakkainasettelu on vanhanaikaista. Asiakkaamme tarvitsevat ratkaisuja, joissa molemmat osat täydentävät toisiaan. Parhaimmillaan toinen ohjaa toista: digi ohjaa printtiin ja printti digiin. Kokonaisuudesta syntyvät parhaat tulokset, kertoo Grano Oy:n varatoimitusjohtaja ja digitaalisesta liiketoiminnasta vastaava Jyrki Narinen.

Luotta Oy:n osake-enemmistön ostolle on vankat perusteet ja kaupalla haetaan kilpailuetua. Grano etsi toimijaa, joka on nuori, innovatiivinen ja startup-henkinen. Yrityskaupan ratkaiseva tekijä oli luottalaisten vahva ja laaja tekninen osaaminen digimarkkinoinnin sekä sovellus- että palvelukehityksen puolella. Granon 45 hengen digitiimissä on jo nyt vahva digitaalinen osaaminen. Luotan seitsemän diginatiivia tuovat joukkoon erityisesti mobiilipuolen vahvistusta.

Digitoimistojen myynti kaipaa lisää tehoja

Luotta Oy on vuonna 2013 perustettu digimarkkinoinnin toimisto. Yritys on toteuttanut esimerkiksi Suomen 100-vuotisjuhlien, Tampereen kaupungin VisitTampereen ja Fintoton verkkosivustot sekä sovellusratkaisut mm. Continentalille, Folkhälsanille ja Kastellille. Luotta Oy:tä kaupassa kiinnosti erityisesti Granon vahva myyntiosaaminen ja hyvät asiakassuhteet. Asiakkaille pystytään nyt tarjoamaan entistä helpompaa ja kokonaisvaltaisempaa palvelua, kun myös digipuolella hyödynnetään Granon myynnin pitkäjänteisesti rakennettuja toimintamalleja. Granossa on yhteensä 800 työntekijää 25 paikkakunnalla. Myynnissä työskentelee 130 ihmistä.

– Meillä Luotassa myynti jäi väistämättä muun tekemisen jalkoihin, kuten muillakin digitoimistoilla. Tähän halusimme muutoksen. Granon myyntiorganisaatio on alalla poikkeuksellisen suuri ja prosessit ovat sekä tehokkaita että tuottavia. Pääkaupunkiseutu on suuri markkina-alue ja täällä tehdään paljon kauppaa. Granon kanssa meillä on mahdollisuus sähköistää myös muun Suomen markkinointi. Meidän tehtävämme on paketoida sähköiset ratkaisut helposti myytäviin kokonaisuuksiin. Digin asiantuntijoina tuemme myyntiä tehtävässään sekä asiakkaita vaativissa ostopäätöksissään, toteaa Luotta Oy:n toimitusjohtaja Joni Saari.

Juttu on julkaistu alun perin 12.01.2016 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.