Siirry suoraan sisältöön

Ajatuksia Print&Median myyntiaamusta

Espoon Innopoliin oli 8.5. kokoontunut mukavasti graafisen alan ihmisiä kuulemaan esityksiä ja ajatuksia eri alojen asiantuntijoilta. Ohjelman pääpaino oli tilaisuuden teeman mukaisesti myynnissä, mutta osin myös siinä, miltä liiketoimintamme tulevaisuus näyttää puhujien näkövinkkelistä katsottuna.


Vastaavat tilaisuudet ja alan ihmisten kohtaamiset ovat viime vuosina olleet pääasiassa mollivoittoisia painamisen laskevan trendin johdosta. Lähinnä on puhuttu selviämisestä tai korvaavan liiketoiminnan aikaansaamisesta menetetyn tilalle. Jotenkin tilaisuuksista on jäänyt usein sellainen mielikuva, että ollaan tyydytty kohtaloon tekemättä asialle oikeastaan yhtään mitään. Nähdään siis uhkakuvia niin paljon, että ei muisteta miettiä lainkaan mahdollisuuksia ja uusiutumista omassa toiminnassa. Tällainen ajattelu on alkanut niin sanotusti tympiä itseänikin, koska vallalla olevalla käsityksellä on taipumus levitä helposti, jolloin se alkaa vaikuttamaan kaikkeen toimintaan ihan lattiatasoa myöten.

Katseet tulevaisuuden mahdollisuuksiin

Sen sijaan, että jatkettaisiin synkistelyn linjalla, pitäisi nyt kääntää katseet mahdollisuuksiin ja uudistaa omaa toimintaa. Viimeisten tietojen mukaan maailmalta kuuluu ”kummia”. Painettujen kirjojen myynti vetää edelleen, suurkuva- ja pakkauspainaminen lisääntyy ja arkkioffset-painamisen tasonkin on ennustettu säilyvän nykyisellään vähintäänkin vuoteen 2024 asti. Tämän lisäksi digipainaminen jatkaa kasvua. Eli mahdollisuuksia on, jos niistä haluaa ottaa kiinni. Tähän meidän tekijöidenkin on mielestäni nyt syytä herätä.

Marko Heino toikin mielestäni hyvin esiin sen, miten painotuote herättää aistimuksia ja sitä kautta edistää brändiä ja tuottaa merkitystä asiakkaan liiketoimintaan, samoin kuin alan palveluita myyvän henkilön työhön. Syntyy tunnetta ja merkitystä. Tällöin puhutaan pelkän hinnan sijaan asiakaskokemuksesta. Ellei meillä alan ammattilaisina ole asiakkaalle muuta annettavaa kuin hinta, niin todennäköisesti päädytään sitten puhumaan hinnasta. Kun painotuotteisiin käytettävä raha on yrityksissä luokkaa 0,1–0,2 prosenttia yrityksen liikevaihdosta, niin HALOO! tai ###. Hintakeskustelut on jo käyty useita vuosia sitten, tai ainakin sen merkitys on pieni. Järkevämpää on siis keskittyä uudistumiseen ja mahdollisuuksiin, niitä ainakin meillä Granossa on riittävästi asiakasyrityksen koosta tai toimialasta riippumatta.

Liiketoimintaa tukevia ratkaisuja – asiakaslähtöisesti

Uskon vahvasti, että tällainen toimintatapa tulee korostumaan entistä enemmän varsinkin konsultoivassa myynnissä, jota mekin teemme. Asiakkaille kannattaa tarjota erilaisia vaihtoehtoja ja uusia ideoita, joilla on merkitys heidän liiketoiminnalleen, samalla se vahvistaa heidän brändiään markkinoilla, mikä taas luo arvoa yritystä kohtaan. Tarpeet ovat asiakkailla varmuudella aivan erityyppisiä. Meille jokin itsestään selvä asia voi olla heille todella tärkeä, jolloin sillä on merkitystä myös omaan työhömme. 

Tarjotaan siis jatkossa asiakkaille rohkeasti eri mahdollisuuksia, jotka edistävät heidän toimintaansa. Näin saamme itsekin onnistumisia ja uudistamme omaakin toimintatapaamme, ehkä asiatkin näyttävät silloin meidänkin alallamme paljon valoisammilta.

 

Herättikö teksti ajatuksia? Ota rohkeasti yhteyttä, niin keskustellaan lisää!

Jyrki Mäkinen
kehityspäällikkö
Grano Oy
jyrki.makinen@grano.fi
+358 50 564 7779

Juttu on julkaistu alun perin 16.05.2019 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.