Takaisin

Granon tuottama jättimäinen suurkuvabanderolli Hartwall Arenalla

Näkyvyyden maksimoimisessa suurkuvatulosteet ovat ykkösvalinta, oli kyse sitten isosta brändistä tai yksittäisestä tuotteesta. Mutta missä kaikkialla suurkuvatulosteita oikeastaan voi hyödyntää?

Katso ympärillesi. Mitä näet? Istuitpa lukemassa tätä tekstiä sitten bussissa, kahvilassa tai puiston penkillä, on ympärilläsi luultavasti hyödyntämätöntä mainospintaa, jota kukaan ei yksinkertaisesti ole äkännyt ottaa haltuun. Kun antaa mielikuvitukselle vallan, saattaa alkaa nähdä mahdollisuuksia kaikkialla. Silloin apuun tulee suurkuvatulostaminen.

Perinteisesti suurkuvatulosteella on tarkoitettu mitä tahansa A3-kokoa suurempaa tulostetta. Mikael Haanpää Granon suurkuvapalveluista haluaa kuitenkin haastaa määritelmää:

”Kyllä me teemme pienempiäkin sovelluksia. Tiivistetysti voisi sanoa, että kaikessa suurkuvassa on kyse näkyvyydestä. Vaikka et edes myisi mitään, mutta jos haluat näkyä isosti, tarvitset suurkuvatuotelinjan tuotteita.”

Käytännössä suurkuvalla voi tehdä monenlaista: julkisivujen maisemointia, jättibanderolleja ja ajoneuvoteippauksia aina autoista lentokoneisiin. Suurkuvalla on tärkeä rooli myös myymälä- ja tapahtumamarkkinoinnissa esimerkiksi kauppakeskussisustuksissa ja fiiliksen tuottamisessa vaikkapa festareille. Rakennusliikkeiden työmaahuputukset ja niiden mahdollistamat jättimäiset mainospinnat ovat myös kiinnostava tapa hyödyntää suurkuvaa.

Lisää rohkeutta tekemiseen

”Suurkuvan mahdollisuudet ovat rajattomat. On lähinnä uskalluksesta ja mielikuvituksesta kiinni, kuinka rohkeasti suurkuvaa voi brändäyksessään hyödyntää”, Haanpää sanoo.

Erityisesti rakennustyömaiden huputukset avaavat mahdollisuuksia ottaa jättikokoiset pinnat haltuun. Rakennusliikkeet käyttävät työmaiden suojaus- ja aitapintoja aktiivisesti hyväksi oman brändinsä näkyvyyden kasvattamiseksi, mutta myös ulkopuoliset mainostajat voivat ostaa huputuspintoja mediatalojen kautta.

Ulkomailla, jo lahden toisella puolella Tallinnassa, huputuksia hyödynnetään Haanpään mielestä aktiivisemmin kuin Suomessa. Suomalaisten arkailun syyksi hän veikkaa byrokratiaa ja väärää hintamielikuvaa.

”Moni luulee, että suurkuvatuotanto on kallista, mutta se on harhakuvitelma. Nykyaikaiset tekniikat ja materiaalit ovat niin kustannustehokkaita, että suurkuva ei todellakaan maksa maltaita verrattuna siitä saatuun näkyvyyshyötyyn.”

Kun suurtulostenäkyvyydelle asettaa yhdessä toteuttajan kanssa selkeät tavoitteet ja valitsee banderollilleen vilkkaasti liikennöidyn paikan, ei juuri voi mennä vikaan. Jos mukaan hyödynnettävään pintaan vielä ottaa mukaan jonkin oivaltavan elementin, kuten optisen illuusion, virtuaalitodellisuuslaajennuksen tai näyttävän valaistuksen, on huomioarvo maksimoitu.

Pari esimerkkiä Granon suurkuvapalvelujen menestyksekkäistä toteutuksista

1. Näyttävää maisemoinnilla julkisivu haltuun

Jokerit starttasi vuoden 2019 kautensa Hartwall-areenalla näyttävän maisemoinnin siivittämänä. Granon tuottama ja asentama PVC MESH -reikävinyylistä valmistettu jättibanderolli otti haltuun lähes koko areenan julkisivun.

2. Optisia illuusioita työmaahuputuksilla

NCC tilasi Helsingin päärautatieaseman saneerauksen ajaksi Granolta ison maisemointibanderollin, joka kauempaa huijaa katsojan silmää: ohikulkija näkee talon pohjoisosassa rakennustelineiden valmiin julkisivun. Iso huputus toteutettiin talon näköiseksi tulostetulla PVC MESH -reikävinyylillä. Grano vastasi sekä tuotannosta että asennuksesta.


Tutustu Granon suurkuvatuotantoon >>