Siirry suoraan sisältöön

Mukana merellä

Merimatkalle ei lähdetä sen takia, että laivalla on mahdollista ihailla Granon hyvää painojälkeä. Tärkeitä ovat muut asiat, kuten upeat saaristomaisemat, herkullinen ruoka ja erinomainen palvelu. Grano on silti omalta osaltaan mukana luomassa onnistunutta risteilykokemusta jo Viking Linen terminaalista lähtien.

Kun Viking Line kysyi asiakkailtaan, mikä heille on merimatkassa tärkeää, selvisi, että maisemat ovat ykkösasia monille. Kaikilla Viking Linen laivoilla voi ihailla upeita näköaloja, joskin uusi Viking Glory on tässä suhteessa omaa luokkaansa. Turun saaristo tulee aluksen isoista ikkunoista melkein syliin. Näin olen kuullut.

En ole vielä itse kokenut Viking Gloryä, mutta risteily tällä aamulaivalla Turusta Tukholmaan on jo varattuna. Siksi kysyin Viking Linen laivoilla tapahtuvasta markkinoinnista vastaavalta Onboard Marketing Managerilta Sammy Ejderiltä vinkkejä aluksen haltuunottoon samalla, kun hän kertoi, missä Vikingin laivoilla voi törmätä Granoon.

Turvallista matkaa

– Jos olet liikkeellä omalla autolla, saat ajoneuvojen lähtöselvityksessä kohdesatamalapun, jonka laitat näkyviin tuulilasiin. Sen avulla henkilökunta tietää, missä satamassa aiot ajaa ulos ja osaa sijoittaa autosi oikein autokannelle. Se on matkan ensimmäinen Granon valmistama painotuote, Sammy kertoo.

Todennäköisempää on, että ajan satamaan Fölin bussilla. En kuitenkaan enää pakkaudu terminaalissa muiden mukana tiukasti ovien eteen odottamaan laivaan pääsyä, vaan otan rauhallisemmin ja noudatan turvavälejä koskevia ohjeita. Niistä muistuttavat lattian tarrat, jotka ovat Granon tuotantoa.

– Teimme kaikkemme, jotta ihmiset pystyivät nauttimaan matkastaan turvallisin mielin myös pandemian aikana. Saimmekin maailman ensimmäisenä varustamona My Care -verifioinnin infektioriskin vastaisesta työstämme, ja asiakaskyselyissä 90 prosenttia matkustajista piti punaisia laivoja turvallisina. Ohjeistamme edelleen muun muassa turvavälien pitämiseen myös laivoilla. Tässä tarrat ovat käytännöllisiä, Sammy jatkaa.

Itämeren puolesta

Viking Line teki viime kesänä Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä kaikkien aikojen matkustajaennätyksen, ja yli 700 000 henkilöä ehti testata Viking Gloryn vuoteet ennen minua. Niitä sanotaan Itämeren parhaiksi. Hyteissä on myös isot ikkunat, mutta jotakin tuttua niistä puuttuu. Paksun, värikkään tax free -hinnaston sijasta esillä on Granon painamia tarroja. Yhdessä kerrotaan, mistä tax free -luettelot nykyään löytyvät, toisessa kehotetaan sammuttamaan televisio hytistä lähtiessä.

– Poistimme paperiset painotuotteet hyteistä koronariskin takia. Sähkön säästäminen liittyy ympäristötyöhön, jota olemme tehneet määrätietoisesti jo 1980-luvulta asti. Uudet laivamme ovat erittäin energiatehokkaita ja vähäpäästöisiä. Viking Glory kuluttaa 10 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin Viking Grace, joka oli valmistuessaan maailman ympäristöfiksuin, Sammy kertoo.

Valtaosa varustamon ympäristötyöstä liittyy teknisiin ratkaisuihin eikä näy matkustajille. Esimerkiksi Viking Gloryn energiankierrätysjärjestelmä ottaa talteen moottoreiden hukkalämmön ja muuntaa sen sähköksi. Myös kierrätys on tehokasta laivoilla, ja ravintoloissa kiinnitetään huomiota ruokahävikin torjuntaan. Tästä syystä buffet-ravintoloissa tarjotaan valmiita annospaloja.

Nopeaa toimintaa

Ravintoloista puheen ollen Ejder suosittelee Viking Gloryn bistrotyylistä Kobba-ravintolaa ja etenkin sen pyörivää 12 hengen näköalakabinettia nimeltä Fyren. Se on aivan ylhäällä laivan keulassa, joten maisemat ovat lyömättömän upeat. Fyrenin voi vuokrata omaan käyttöönsä vaikkapa perhejuhlaa varten.

– Uutta on myös Viking Gloryn katettu aurinkokansi Viking Terrace, jossa on infrapunalämmitys. Kannella voi nyt nauttia näköaloista ja tunnelmasta myös sään viiletessä, Sammy lupaa.

Granoon voi luonnollisesti törmätä myös ravintoloissa, jos osaa katsoa oikeaan suuntaan. Kaikkien Viking Linen à la carte -ravintoloiden uusimmat viinilistat on painettu Granossa. Ejderin mukaan Kobban viinilista oli haastava työ eivätkä kaikki painotalot olisi pystyneet samaan.

– Meillä on Granon avainasiakaspäällikkö Joakim Sjöströmin kanssa pitkä ja luottamuksellinen yhteistyösuhde, jota arvostan. Kerron hänelle, mitä uutta meille on tulossa, ja hän pitää minut ajan tasalla painoalan uusista teknologioista ja trendeistä. Neuvottelemme usein painotuotteiden käytännön yksityiskohdista, kuten materiaaleista, Sammy kertoo.

Hyvinvointi edellä 

Kierros laivan kaupoissa kuuluu itsestään selvästi risteilyohjelmaan. Harvoin missään ehtii tutustua esimerkiksi kosmetiikka- ja tuoksutarjontaan yhtä kiireettömästi kuin Merimyymälässä. Valikoimaa on kuin pienessä tavaratalossa. Sekä täällä että laivojen tax free -myymälöissä on esillä monenlaista markkinointimateriaalia, josta osassa on Granolla ollut sormensa pelissä.

– Tax free -kampanjat vaihtuvat kaikissa laivoissa kuusi kertaa vuodessa eli kahden kuukauden välein. Granon vahvuuksia ovat asiantuntemuksen ohella kustannustehokkuus ja nopeat, täsmälliset toimitukset. Tilaukset tulevat minulta usein lyhyellä varoitusajalla, mutta se ei ole ollut ongelma Granolle, Sammy kiittää.

Viking Linen uusimmat laivat on rakennettu hyvinvointi edellä. Viking Gloryn Archipelago Spa & Wellness -osastolla on altaiden ja saunojen lisäksi kuntosali laitteineen sekä joogasali, jossa voi kokeilla virtuaalitreeniä useista vaihtoehdoista. Tarjolla on luonnollisesti myös kasvohoitoja, hierontoja ja muita kauneushoitolan palveluja. Ja Grano on läsnä täälläkin:

– Hoitolan Spa Menussa sekä osaston pienen baarin ruoka- ja juomalistassa näkyy Granon kädenjälki. Tilaamme painopalveluja muiltakin, mutta voi perustellusti sanoa, että Grano on matkoillamme mukana alusta loppuun, Sammy sanoo.

Kirjoitus on julkaistu ensin Grano Magazine -asiakaslehdessä 2023. Teksti Maija Rauha, kuvat Viking Line. 

- Viking Line teki viime kesänä Turku-Ahvenanmaa-Tukholma -reitillä kaikkien aikojen matkustajaennätyksen. 

 


Tutustu Granon painopalveluihin >>

Grano on mukana luomassa onnistunutta risteilykokemusta

  • Granon kädenjälki näkyy monenlaisissa pinnoissa ja markkinointimateriaalien muodossa Viking Linen tax free -myymälöissä.
  • Grano on mukana luomassa onnistunutta risteilykokemusta Viking Linen terminaalista lähtien.
  • Grano on Viking Linen kumppani painopalveluissa. Viking Gloryn Spa-osaston ruoka- ja juomalistat ovat Granon käsialaa.
  • Granon kädenjälki näkyy monenlaisissa pinnoissa ja markkinointimateriaalien muodossa Viking Linen tax free -myymälöissä.
  • Grano on mukana luomassa onnistunutta risteilykokemusta Viking Linen terminaalista lähtien.
  • Grano on Viking Linen kumppani painopalveluissa. Viking Gloryn Spa-osaston ruoka- ja juomalistat ovat Granon käsialaa.
Juttu on julkaistu alun perin 22.06.2023 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.