Siirry suoraan sisältöön

Uuden tehtaan palvelukonsepti syntyi asiakkaan työkentän ymmärtämisestä

Uuden tehtaan palvelukonsepti syntyi asiakkaan työkentän ymmärtämisestä

Ajatus Granon uudesta tehtaasta syntyi halusta tehdä asiat entistä paremmin. Tähän yhdistimme ymmärryksemme asiakkaidemme työkentästä, ja nimenomaan niistä haasteista, joita asiakkaamme päivittäisessä työssään kohtaavat. Näitä halusimme lähteä ratkomaan oman toimintamme kehittämisen kautta.

Markkinoinnin kokonaisuuden johtaminen useiden eri kumppaneiden kanssa on aikaa vievää ja tiukkojen aikataulujen keskellä hyvinkin haastavaa, välillä jopa tehotonta ja kallista. Päätimme Granossa tehdä asialle jotain. Yhdistimme pääkaupunkiseudun toimipisteidemme tuotannon ja palvelut viime keväänä saman katon alle, ja sen lopputuloksena syntyi osaamishubi; uusi tehtaamme Vantaan Koivuhakaan.

Asiakkaamme saa meiltä kampanjakokonaisuuden, joka ei rajoitu yhden toimipisteen tarjontaan

Granolaisten moniosaamisen hyödyntäminen projektin eri työvaiheissa mahdollistaa toimeksiannon hallinnoinnin kokonaisuutena – huomattavasti järkevämmällä tavalla kuin koskaan ennen. Aikaisemmin erillisinä toimineet osastot pystyvät nyt tekemään yhteistyötä entistä paremmin yhdistelemällä töitä, ja kehittämään yhteisiä toimintamalleja, jolloin pystymme tarjoamaan markkinoinnin kokonaisuuden asiakkaallemme entistä tehokkaammin – sen sijaan että joutuisimme rajoittamaan palveluita siihen, mitä erillisissä toimipisteissä pystytään tekemään.

– Näin voimme tarjota asiakkaillemme palveluita isompina kokonaisuuksina; laajempana palvelukattauksena ja osaamistarjontana saman katon alla. Tämä toimintatapa on asiakkaallemme kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu. Se lisää projektinhallintaan tehokkuutta, joka näkyy asiakkaallemme toimintavarmuutena, laatuna ja nopeutena, kuvailee Granon tuotantojohtaja Markus Jensen-Eriksen.

– Tämä antaa varmuuden siihen, että asiakkaidemme työt pystytään toimittamaan ajoissa laadusta kiinni pitäen.

Laajan palveluvalikoimamme ja tuotantomme tehokkuuden kannalta on tärkeää, että pystymme toimimaan yhtenäisenä Granona läpi Suomen; Vantaan ison tehtaan ja muiden yksiköidemme kesken. Näin varmistamme toimitusvarmuuden ja asiakastyytyväisyyden, eikä asiakkaamme tarvitse painotaloa valitessaan edes miettiä, saako paikallisesta Granon painosta monimutkaisen kampanjakokonaisuuden, digiä ja printtiä usealla kielellä – asiakasta palvelee aina koko valtakunnan kattava tuotantolinja.

– Meillä katsotaan aina kokonaisuutta, jolloin asiakkaan ei tarvitse miettiä, missä mikäkin työvaihe tehdään. Meillä ei ole stand-alone toimipisteitä, mistä saa ostettua osaamiseen tai teknologiaan rajattua palvelua, vaan Grano on yksi, valtakunnan kattava tuotantolinja, jossa kaikkia Granon palveluita voi ostaa mistä toimipisteestä tahansa, Jensen-Eriksen jatkaa.

Muutos mahdollisti myös konekannan päivittämisen

Granon asiakkaalle tämä tuo muitakin etuja, sillä nykypäivän markkinoinnissa digitaalisuus yhdistyy niin fyysiseen pakkaukseen kuin POS-materiaaleihinkin, joten aineistojen standardointi ja hallinta on hyvin tärkeää. Kun markkinointikampanjan eri elementit tulevat eri käyttötarkoitukseen, ne vaativat erilaisia painokoneita ja näyttöruutuja, on tärkeää, että värien- ja materiaalien hallinta on yhdessä paikassa, viesti hallittua eri medioissa ja eri pinnoissa. Asiakkaalle tämän ostaminen yhden katon alta on helpompaa ja tuo ajallisen säästön kautta myös kustannussäästöjä, sillä markkinoinnin ammattilaiset yritysmaailmassa ovat joutuneet miettimään omaa ajankäyttöään ja sen arvottamista.

Uuden tehtaan myötä myös Granon tuotannon konekantaa päivitettiin.

– Nyt pystymme entistä parempaan tekniseen laatuun, energiatehokkuuteen ja entistä parempaan personointiin – myös POS-materiaaleissa. Voimme painaa esimerkiksi myyntitelineet joustavasti tavalla, mikä on asiakkaan kannalta järkevämpää: nopeampaa ja teknisesti laadukkaampaa.

Täysin uusi, Suomessa ennennäkemätön suurkuvatuotanto mahdollistaa myyntitelineiden testaamisen ja toteutuksen personoiduilla kuvatulosteilla, mikä puolestaan mahdollistaa esimerkiksi alueelliset kampanjat eri viestein, tai saman kampanjan telineet eri koossa erityyppisiin myymälöihin. Erilaisia pintoja voidaan toteuttaa myymälöihin lähes rajattomasti – ja vieläpä kustannus-
tehokkaasti.

Vastuullinen ajattelumme näkyy esimerkiksi ympäristöystävällisessä tuotannossamme

Granolla työskentelee noin 900 alansa rautaista ammattilaista, joista tuotannossa työskentelee yli puolet. Heistä noin 200 työskentelee Vantaan uudessa, energiatehokkaassa tehtaassa. Granon toimipisteitä löytyy kaiken kaikkiaan 21 kaupungista, kattavasti läpi Suomen. Ympäristöystävällisemmän uuden konekannan lisäksi tuotannossa käytetään pääsääntöisesti kuitupohjaisia kierrätettäviä materiaaleja. Projektiajattelun seurauksena tehtaalla kyetään pienentämään materiaalihukkaa parempien kierrätysmahdollisuuksien avulla, mistä vuositasolla kertyy merkittäviä säästöjä. Tehtaalle on myönnetty Suomalaisen Työn Liiton Avainlippumerkki.

Granon uudelle tehtaalle on myönnetty Suomalaisen Työn Liiton Avainlippumerkki

Kuvat: Mika Pakarinen Teksti: Riikka Niemi


Grano Showroom löytyy Vantaalta >>

Juttu on julkaistu alun perin 28.08.2023 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.