Takaisin

Helsingin Konalassa sijaitseva uusi Varuste.netin myymälä-, varasto- ja toimistokiinteistö on näyttävä. Granon ja Varuste.netin yhteistyö alkoi valomainoksista ja laajeni koskemaan kaikkia rakennukseen tehtäviä opasteita, somisteita ja suuria visuaalisia pintoja.

Ulkoiluharrastevälineitä myyvä Varuste.net on kasvanut töölöläisestä kivijalkamyymälästä oman alansa jättiläiseksi. Jättiläismäinen on myös heidän Helsingin Konalaan rakennettu uusi myymälä-, varasto- ja toimistotilansa, jonne Grano on toteuttanut kaikki visuaaliset pinnat ja valomainokset.

Varuste.net on suomalainen, vuonna 2004 perustettu ulkoiluharrastusvälineitä myyvä yritys, joka on 18 vuodessa kasvanut töölöläisestä kellariputiikista alallaan todella suureksi toimijaksi. Syksyllä 2021 Varuste.netille valmistui upea uusi kiinteistö Helsingin Konalaan. Uudessa kiinteistössä toimii myymälä, verkkokauppa ja varasto.

Brand Manager Nina Pennanen on työskennellyt Varuste.netillä vuodesta 2011 lähtien. Hän kertoo Grano-yhteistyön käynnistyneen perinteisestä kilpailutuksesta. Uuden kiinteistön rakennuksen aikana Varuste.netin brändi-ilme uudistettiin ja yritys tarvitsi osaavaa kumppania ilmeen jalkautukseen.

– Brändiuudistus toi mukanaan uuden logon, jonka vuoksi tarvitsimme tietenkin uuteen kiinteistöön valomainokset. Selvitimme kuka niitä tekee ja mihin hintaan. Täytyy todeta, että Granolta tuli hyvin särmä vastaus siihen, mitä maksaa ja miten toimitetaan. Valinta oli siksi hyvin helppo, Pennanen valaisee Varuste.netin ja Granon hyvin sujuneen yhteistyön alkuaskeleita.

Pian valomainosten asennusten jälkeen Grano tiedusteli Pennaselta, mitä muuta uuteen kiinteistöön ja myymälään mahdollisesti voitaisiin tarvita.

– No nyt kun otit puheeksi, niin ihan kaikki, Pennanen kertoo todenneensa ja naurahtaa samalla.

“On tosi kiva, kun meillä on sellainen kumppani, joka on tehnyt paljon myymäläsuunnittelua ja kyltityksiä. Varuste.netin tavoitteena on, että ihmiset inspiroituvat myymälässämme – sekä tietenkin löytävät haluamansa”, Nina Pennanen kertoo.

Lopulta Grano toteuttikin Varuste.netin suureen myymälään todella paljon erilaisia visuaalisia pintoja ja opasteita, mitä monipuolisessa myymälämiljöössä tarvitaankin paljon. Upeat luontoaiheiset pinnat näkyvät sekä sisällä että ulkona. Suuren myymälätilan lisäksi visuaalisia pintoja on tehty varastotiloihin henkilökunnan viihtyvyyden parantamiseksi.

– Lisää on suunnitelmissa ja parhaillaankin työn alla. Tällä hetkellä olemme juuri toteuttamassa sovituskoppien opasteita sekä suunnittelemassa toimistotilojen somistusta, taustoittaa Granon avainasiakaspäällikkö Maija Hirvonen.

Granolla tärkeä rooli ideoinnin apuna

Maija Hirvonen kertoo, että Grano pyrkii auttamaan parhaansa mukaan Varuste.netiä sekä myymälätilojen ideoinnissa, että teknisissä ratkaisuissa. Varuste.netillä on ollut myymälätiloihinsa sellaisiakin ratkaisuja, joita ei perinteisesti myymälässä nähdä.

Esimerkkinä Hirvonen mainitsee katosta roikkuvat pahvista valmistetut joutsenet ja muut erilaisiin teemoihin sopivat roikkuvat somisteet.

– On ollut mahtavaa, kun ideamme otetaan auliisti vastaan, Hirvonen avaa yhteistyötä Varuste.netin kanssa.

Nina Pennanen komppaa Hirvosta ja kehuu Granon idearikkautta.

– Saan Granolta sellaisia suosituksia ja ajatuksia, joita en välttämättä ole itse osannut ajatellakaan. Siksi yhteistyö on ollut aina huoletonta. Granolta tulee ratkaisuehdotuksia ja yhdessä katsotaan, mitkä niistä ovat budjettiin sopivia, Pennanen kertoo.

– On tosi kiva, kun meillä on sellainen kumppani, joka on tehnyt paljon myymäläsuunnittelua ja kyltityksiä. Varuste.netin tavoitteena on, että ihmiset inspiroituvat myymälässämme – sekä tietenkin löytävät haluamansa, hän jatkaa. 

Kalojen ja vesikasvien lisäksi Varuste.netin retkeilyosaston katossa leijailee pahvista toteutetut 3D-joutsenet. “On ollut mahtavaa, kun ideamme otetaan auliisti vastaan”, Granon Maija Hirvonen kertoo hyvin sujuneesta yhteistyöstä Varuste.netin kanssa.

“Nämä ihmiset tietävät, mitä me tarvitaan”

Nina Pennanen kertoo, ettei hän tiennyt Granosta paljoakaan, kun hän ensi kertaa aloitti Varuste.netin uuteen kiinteistöön tarvittavien visuaalisten pintojen kilpailutuksen. Tilanne oli myös haastava, sillä uusi kiinteistö oli tuossa vaiheessa vielä kesken ja moni asia vasta suunnitelmana paperilla tai tietokoneen näytöllä.

– Silloin kun lähettää kyselyjä sellaisista asioista, joista et itsekään ole vielä ihan varma, olo on hyvin jännittynyt, Pennanen toteaa.

– Grano tarjosi minulle vastauksia kysymyksiin, joita en vielä välttämättä edes ehtinyt esittää. Kun itselle tulee sellainen fiilis, että kumppani tietää mitä me tarvitaan, myös keskustelun jatkaminen on helppoa. Tulee olo, että näiden ihmisten kanssa haluan tehdä töitä.

Pennanen kertoo, että Granon suuri koko, idearikkaus ja monipuolisuus valkeni Varuste.netille melko nopeasti.

– Ei vitsi, nämähän ovat kovia tyyppejä, hän kertoo ajatelleensa ja sanoo arvostavansa sellaista kumppanuutta, jossa löytyy tilaa ideoiden heittelylle.

– Jokaista myymälään tarvittavaa asiaa ei välttämättä ole alun perin olemassakaan, mutta sellaisia voidaan tehdä, hän kiteyttää ajatuksensa.

Varuste.netin tilat ovat täynnä visuaalisia pintoja

Varuste.netin myymälä on täynnä Granon toteuttamia opasteita ja somisteita. Perinteisten roikkuvien osasto-opasteiden lisäksi Varuste.netin kassojen taustoja koristaa suuret valaistut pinnat upeilla luontokuvilla. Myös myyntitiskit ovat teeman mukaisia sekä tietenkin näyteikkunat, joista osassa on perinteisistä teippauksista poiketen käytetty taustavalaistuja kankaita. Suuret näyteikkunakankaat hohtavat pimeänä aikana myymälätilasta pitkälle ulospäin.

Myymälätilojen lisäksi Varuste.net on panostanut työyhteisönsä viihtyvyyteen somistamalla varastotilojaan jättimäisillä tulostetuilla pinnoilla. He kertovat tekevänsä Granon kanssa parhaillaan myös toimistotilojen somistusprojektia.

Maija Hirvosen käynnistämä yhteistyö on päätyi myöhemmin Granolla kaupan toimialan klusteriin. Nykyisin Varuste.netin palvelusta vastaa avainasiakaspäällikkö Nina Koski.

Nina Pennanen kertoo myös vastuuhenkilön muutoksen sujuneen mutkitta ja antaa kehuja Granon asiakaspalvelualttiudelle.

– Granolla kyselyihin vastaa aina sellainen tyyppi, joka osaa, tulee ja tekee. Yhteyshenkilön vaihtuessa, tai jos tiettyyn projektiin osoitetaan joku tietty asiantuntija, minulla on aina ollut sellainen fiilis, että kaikki uudet henkilöt esitellään hyvin porukkaan, Pennanen sanoo hyvän henkilökemian olevan myös tosi tärkeää.

– Ympärilläni on koko ajan osaava tiimi. Se tuntuu hyvältä, koska yhdessä ja ihmisten kanssa näitä juttuja tehdään. Granolle kaupan ala on tuttua juttua, eikä minun tarvitse myöskään perustella, miksi myymäläämme pitää saada tietynlainen fiilis tai millainen se on. He kyllä tietävät.

Varuste.netin myymälän kassoilla asiakas näkee opasteiden lisäksi näyttävät brändätyt kassatiskit sekä taustalla hehkuvat luontoaiheiset valaistut kankaat. “Olemme valinneet materiaalit niin, että voisimme vaihtaa niitä myös itse. Huomasimme kuitenkin, että Granon vaihtopalvelu tulee helpommaksi ja sujuu ammattilaiselta paljon nopeammin kuin omalta väeltä”, kertoo Varuste.netin Brand Manager Nina Pennanen.

“Iso talo, jonka toimintaa koordinoidaan hyvin”

Nina Pennasen mielestä Grano on monipuolinen ja iso talo, jossa tekemisen koordinointi toimii. Hän kertoo arvostavansa sitä, kun voi ottaa yhteyttä tiettyihin yhteyshenkilöihin. Yhteydenoton jälkeen alkaa tapahtua.

– Grano haravoi sisäisesti kaikista lonkeroistaan tarvittavaa osaamista ja tekijöitä. Minun ei tarvitse kuin soittaa Maijalle tai Ninalle ja kuin ihmeen kaupalla, täällä on asentajat sekä nostimet – ja kuvatkin ovat seinällä, Pennanen kertoo esimerkkinä.

– Ison talon voima saa aikaiseksi sen, että kun alkaa tapahtumaan, niin sitten myös tapahtuu. Asioita toimitetaan ja tulee, eivätkä projektien aikataulut ainakaan Granosta ole olleet kiinni.

Pennasen mielestä kiitosta ja kaunista palautetta annetaan maailmassa liian vähän, jonka vuoksi hän haluaakin kiittää Granoa.

– Kauniit kiitokset menestyksekkäästä yhteistyöstä ja myöskin asiakkaan liiketoimintaan perehtymisestä sekä ymmärtämisestä. Se on avain siihen, että saamme toteutettua kaikkiin tiloihimme sen näköistä ilmettä kuin pitääkin, Nina Pennanen kiittelee haastattelun päätteeksi.

– Ympärilläni on koko ajan osaava tiimi. Se tuntuu hyvältä, koska yhdessä ja ihmisten kanssa näitä juttuja tehdään.

Nina Pennanen

Brand Manager, Varuste.net

 

Lisää tila- ja bränditoteutuksia! >>