Ympäristöpääkaupungin markkinointimateriaalit saavat uuden elämän

Vuoden 2021 Euroopan ympäristöpääkaupungiksi valittu Lahti on ympäristötoiminnan edelläkävijä. Ympäristöasiat ovat aina kaikkien yhteisiä ja kaupunki onkin halunnut viestinnällään tavoittaa mahdollisimman hyvin kaikki projektin eri kohderyhmät. Yhteistyössä Granon kanssa on voitu varmistaa, että myös projektin markkinointimateriaalit tuotetaan ja käytetään uudelleen mahdollisimman ympäristöystävällisesti.

Euroopan ympäristöpääkaupunki -nimitys jaetaan vuosittain yhdelle eurooppalaiselle kaupungille. Lahti valittiin Euroopan ympäristöpääkaupungiksi pitkäjänteisen työnsä ja rohkeiden ympäristötekojensa ansiosta. Tämänhetkiseen tilanteeseen on päästy tiiviillä yhteistyöllä alueen kuntien, asukkaiden ja useiden eri toimijoiden välillä.

– Olemme todella ylpeitä siitä, että Lahti on Euroopan ympäristöpääkaupunki tänä vuonna. Taustalla on pitkä työ ympäristöasioiden parissa, painottaa Euroopan ympäristöpääkaupunki -projektin viestintäpäällikkö Saara Piispanen.

Kierrätettävät ja uudelleen käytettävät materiaalit 

Ympäristöpääkaupunki-projektin markkinoinnin osalta on ollut hyvin tärkeää, että myös käytettävät materiaalit voitaisiin tuottaa ja kierrättää mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Yhteistyö Granon kanssa on mahdollistanut sen, että materiaalit on voitu käyttää kahteen kertaan tai kierrättää. 

– Materiaalien kierrätettävyys on ollut meille todella tärkeä asia, koska sillä säästetään sekä energiaa että materiaalia, Piispanen kertoo. 

Grano pyrkii käyttämään tuotannoissaan mahdollisimman vähän sellaisia materiaaleja, joita ei voida kierrättää. Materiaalien uusiokäyttö ja ympäristön mahdollisimman pieni kuormittaminen otetaan huomioon tuotantoprosessin kaikissa eri vaiheissa. Tähän peilaten yhteistyö Lahden kaupungin ja ympäristöpääkaupunki-projektin kanssa on ollut Granolle suuri kunnia.

– Kaikki liput, banderollit ja muut materiaalit, joita viestinnässä on käytetty, voidaan joko kierrättää tai käyttää kahdesti. On todella hienoa, että Lahti valitsi meidät kumppanikseen, sillä pyrimme kaikessa tuotannossamme eri puolilla Suomea jatkuvasti kehittämään tuotteita, jotka kuormittavat vähemmän ympäristöä, iloitsee Granon tuotejohtaja Lasse Järvinen

Grano on tehnyt kaiken helpoksi

Ympäristöasiat ovat jokaisen kaupungin asukkaan asioita. Ympäristöpääkaupunki-projektin markkinoinnilla halutaankin tavoittaa mahdollisimman kattavasti kaikki eri kohderyhmät. Koska kohderyhmiä on useita, on markkinointia tehtävä siellä, missä ihmiset omassa arjessaan ovat. Hyvänä esimerkkinä tästä ovat esimerkiksi urheilustadionilla olevat seinämainokset. 

– Olemme jopa kyselleet asukkailta, että mistä he ovat saaneet tietoa ympäristöpääkaupungista. Ulkomainonta on mainittu siinä yhtenä isona osana, sanoo projektin markkinointi- ja viestintäasiantuntija Maria Ansas

Piispanen ja Ansas ovat hyvin tyytyväisiä siihen, miten helpoksi Grano on yhteistyön tehnyt. Esimerkiksi banderollit ja viirit asennetaan valmiiksi paikoilleen ja haetaan pois sen jälkeen, kun niitä ei voi enää käyttää. Grano vastaa myös siitä, että materiaalit lähtevät kierrätykseen ja uudelleen käyttöön.

– Meidän banderolleistamme, viireistämme ja lipuistamme on tehty Globe Hopen kanssa erilaisia pussukoita ja kasseja esimerkiksi arvontapalkinnoiksi ja lahjoiksi, Ansas kertoo. 

– Yhteistyö Granon kanssa on toiminut todella hyvin. He ovat aktiivisesti tuoneet esiin näitä mahdollisuuksia materiaalien kierrättämiseen ja auttaneet meitä myös niiden uusiokäytössä,

Saara Piispanen

 

Juttu on julkaistu alun perin 24.04.2022 ja sitä on päivitetty 5.10.2022.
Ota yhteyttä