Siirry suoraan sisältöön

Ympäristömme viestii digitaalisesti

Kävin viikonloppuna Tallinnassa. Huomioni kiinnittyi rakennukseen, jossa kaikki ulkopinnat olivat digitaalisia siten, että koko rakennus toimi suurena näyttönä. Pintojen digitaalinen sisältö oli tyylikästä ja viesti rakennuksen tarjonnasta kuluttajalle. Mielestäni hieno toteutus!

Digitaalista sisältöä ilmestyy katukuvaan ja sisätiloihin yhä kiihtyvällä tahdilla helpottamaan ihmisten liikkumista ja opastusta. Samalla myös kohderyhmäkohtaisten tarkennettujen viestien määrä kasvaa. Meitä analysoidaan erilaisten teknisten ratkaisujen avulla, joilla voidaan tunnistaa esimerkiksi ikä- ja sukupuolijakauma. Tekniikkaa käytetään jo nyt lentokentillä esimerkiksi profilointiin ja turvallisuuden takaamiseen.

Kauppakeskuksissa ja myymälöissä opastaminen hoidetaan yhä useammin digitaalisilla ratkaisuilla. Samalla tarjoillaan kohderyhmäkohtaisia markkinointiviestejä, jolloin sisällön merkitys ja laatu korostuvat.

Avoimen datan lähteet ja rajapinnat tarjoavat mahdollisuutta tuottaa lisäpalveluja, joiden avulla hyötyjä on kuluttaja ja erilaiset palvelut. Tekniikan ja mahdollisuuksien hyödyntäminen on kekseliäisyydestä kiinni. Elämme siis eräänlaista digitaalista renessanssia myös tällä saralla.

digital_signage_ymparillamme.jpg

Paluumatkalla laivalla tutkimme poikieni kanssa kamera-analytiikalla höystettyä aurinkolasien valintasovellusta, jossa omilleni ja toisen poikani kasvoille tupsahtivat ruudulta valitut aurinkolasit. Poikien mielestä se oli oikein hauska keksintö, niin kuin myös omasta mielestäni. Sitä en osaa sanoa, oliko touch screen-sovelluksella kauppaa kasvattava vaikutus vai ei. Ainakin se toi liikkeeseen positiivista pöhinää. Ehkä myyjän mielestä liiaksikin.

Lisätietoa Granon digitaalisista näyttöratkaisuista

Juttu on julkaistu alun perin 18.01.2018 ja sitä on päivitetty 7.02.2024.