Boschilla on saumatonta asiakkuudenhallintaa yli osastorajojen

 

Teknologiatuotteiden ja -palveluiden toimittaja Robert Bosch Oy päätti keväällä 2016 parantaa asiakkuudenhallintaansa. Yritys käynnisti rekisterihankkeen, jolla haettiin lisää yhteistyötä eri toimialojen välille ja tehoa asiakashankintaan. Hankkeen kumppaniksi valikoitui Grano. Uusi digitaalinen järjestelmä tukee viestintää sekä myyntityötä ja takaa palvelun laadun asiakkaalle.

Boschin yhteistyö Granon kanssa alkoi jo 2000-luvun puolivälissä kopiopalveluilla ja laajeni luontevasti myynnin tukipalveluihin, esimerkiksi messuratkaisuihin. Viime vuonna yhteistyö syveni entisestään, kun Boschilla syntyi tarve laajempaan ja selkeämpään sähköiseen asiakkuudenhallintaan.

– Yrityksemme ohjenuora ”One Bosch” viittaa siihen, että toimialojen kirjosta huolimatta näyttäydymme asiakkaalle aina yhtenä ja samana yrityksenä. Käytännössä tämä vaatii meiltä sisäisesti laajaa osastojen välistä yhteistyötä, mitä varten aloimmekin kaivata kaikki toimialat kattavaa järjestelmää asiakas- ja myyntityötämme selkeyttämään. Luonnollinen kumppani yritys- ja kontaktirekisterihankkeemme toteuttajaksi oli Grano, jonka kanssa olemme jo pitkään tehneet yhteistyötä, Robert Bosch Oy:n toimitusjohtaja Stefan Bergman.

Aiemmin tieto vaihtui Boschin eri osastojen välillä sähköpostitse ja puhelimitse. Jokaisella osastolla oli omat erilliset asiakkuudenhallinnan järjestelmänsä, joiden välillä tieto ei kuitenkaan kulkenut riittävän sujuvasti. Avainasiakaspäällikkö ja järjestelmähankkeen projektipäällikkö Joonas Kauti Boschilta kertoo, että etenkin kuluttajatuotteita myyvillä osastoilla tarve asiakkuudenhallinnan selkeyttämiseen oli suuri.

– Sähkötyökaluja myyvän Power Tools -toimialamme tavoitteena on muuttua entistä asiakaslähtöisemmäksi. Asiakkaidemme tarpeet ylittävät usein yrityksemme sisäiset toimialarajat, kun alun perin sähkötyökaluja ostamaan tullut asiakas kiinnostuu myös autonhuoltoon tai turvallisuuteen liittyvistä ratkaisuistamme. Tuotteemme kuitenkin myydään aina jälleenmyyjien kautta, joten hyvän asiakaskokemuksen takaamiseksi sujuva yhteistyö myös heidän kanssaan on olennaista, Kauti kertoo.

Järjestelmää kehitetään asiakkaan tarpeen mukaan

Granon Boschille räätälöimä uusi sähköinen järjestelmä toimii työkaluna niin asiakasviestinnässä, liidien eli mahdollisten uusien myynnin kontaktien hallinnassa kuin asiakkaiden tarjouspyyntöjen seurannassa.

– Kaikkien osastojemme asiakaskontaktit löytyvät nyt samasta paikasta, ja voimme siten hyödyntää järjestelmää markkinoinnissa, esimerkiksi uutiskirjeiden tai tapahtumakutsujen lähetyksessä. Kaikista uusista liideistä jää sähköinen jälki, joten tiedämme, missä vaiheessa ne etenevät. Yksikään uusi yhteydenotto ei enää huku sähköpostitulvaan. Voimme myös yhdessä jälleenmyyjän kanssa seurata asiakkaan tarjouspyynnön etenemistä tarkasti. Lisäksi yritysilmeemme säilyy nyt yhtenäisenä, kun järjestelmästä löytyvien valmiiden pohjien ansiosta kaikki lähettämämme viestit noudattavat ennalta sovittua visuaalista linjaa, Kauti kertoo.

Boschin yritys- ja kontaktirekisteriä on tarkoitus kehittää yhdessä Granon kanssa sitä mukaa, kun yrityksen tarpeet kasvavat. Granon henkilökunta on järjestänyt Boschin henkilöstölle koulutuksia järjestelmän käyttöön ja toiminut käyttöönotossa jatkuvana tukena.

– Olemme kasvaneet Granon kanssa yhdessä digitaalisiksi, ja meillä on jo syntynyt uusia ideoita järjestelmän kehittämisestä edelleen. Ensiksi aiomme kuitenkin keskittyä perehdyttämään jokaisen työntekijämme perusteellisesti tähän uuteen asiakkuudenhallinnan järjestelmään. Työntekijämme ovat ottaneet hankkeen erittäin hyvin vastaan, Bergman kertoo.

Asiakkuudenhallinnan palvelut >>

Juttu on julkaistu alun perin 27.03.2017 ja sitä on päivitetty 26.09.2022.
Ota yhteyttä