Siirry suoraan sisältöön

Kärcherille innovatiivisuus ja laatumielikuva ovat tärkeitä brändimarkkinoinnin elementtejä

Kärcherille innovatiivisuus ja laatumielikuva ovat tärkeitä brändimarkkinoinnin elementtejä

Kärcher ei paljon esittelyjä kaipaa – tunnettu brändi löytyy lähes jokaisen siivouskaapista. Tunnettuus ja mielikuva eivät tokikaan tule itsekseen, sen eteen tehdään töitä päivittäin.

Kärcher on puhdistusalan markkinajohtaja, jonka brändiä johdetaan maailmanlaajuisesti. Tämä tarkoittaa myymälätasolla sitä, että brändin viestien ja visuaalisen ilmeen on oltava linjassa keskenään, oltiinpa sitten Suomessa, Saksassa tai Singaporessa. Päälinjaukset brändiin suunnitellaan yhtiön globaalin markkinoinnin toimesta maaorganisaatiot vastaavat lokalisoinnista ja paikallisesta näkyvyydestä brändin mukaisesti. Tässä asiakasta auttaa Grano Diesel, joka voitti toista kertaa Vuoden toimisto -tittelin vuosimallia 2023. Lue lisää.

Kärcherin yhteistyö Grano Dieselin kanssa alkoi noin vuosi sitten tarpeesta tehostaa markkinoinnin prosessia kokonaisvaltaisesti. Noin 200 myymälään toimitettavien mainosmateriaalien suunnittelu, toteutus, painatus ja logistiikka ovat iso ja aikaa vievä projekti, joka sitoo markkinointiosaston resursseja. Kärcherillä päädyttiin etsimään kumppania, jolta löytyisi heidän tarpeeseensa nähden riittävän laaja palvelutarjonta kampanjakokonaisuuksien toteutukseen.

– Grano Diesel pystyy tarjoamaan meille oikeastaan kaiken, mitä tarvitsemme. Hyödynnämme Granon käännöspalveluita Saksasta tulevan globaalin linjauksen lokalisoinnissa; heidän markkinointiammattilaisensa hoitavat Suomessa käytettävän materiaalin suunnittelun ja toteutuksen brändiohjeistuksen mukaisesti. Grano Dieseliltä löytyy myös vahva tekninen osaaminen erilaisten POS-materiaalien suunnitteluun. Talon sisällä aineistot siirtyvät sujuvasti tuotantoon ja Granon logistiikka hoitaa varastoinnin ja valmiit myymälämateriaalit myymälöihin ympäri maan.Oman haasteensa toimituksiimme tuo vielä se, että jälleenmyyjillä voi olla valikoimissaan eri tuotteita, joten POS-materiaalitkin toimitetaan sen perusteella – ja toki myymälöiden koosta riippuen eri määrinä. Tämä on vaatinut ajallisesti paljon resursseja omalta markkinointitiimiltämme, mutta sen jälkeen kun olemme antaneet tämän Grano Dieselin hoidettavaksi, olemme itse pystyneet vapauttamaan resurssejamme strategisempien markkinointitoimenpiteiden suunnitteluun, kertoo markkinointipäällikkö Tiina Ahteela Kärcheriltä.

– Yhteiskunnallista vastuuta ja kestävää liiketoimintaa on aina pidetty tärkeänä Kärcherin yrityskulttuurissa. Se resonoi hyvin yhteen Grano-konsernin vastuullisen toimintamallin kanssa, joten oli luonnollista valita kumppani, joka jakaa kanssamme samat arvot, Tiina jatkaa.

Kaikki lähtee kampanjalle asetetusta tavoitteesta

Hyvin suunniteltu myymälämateriaali herättää huomiota ja auttaa erottumaan. Sen on välitettävä brändin ydinviesti, sillä myymälä on konkreettisesti brändin ja asiakkaan kohtaamispiste, ja tärkeä kommunikointikanava. Lisäksi POS-materiaalin on oltava teknisesti toimivaa. Kivijalkaliiketoiminnassa kiinnitetään paljon huomiota ostokokemukseen ja elämyksellisyyteen, joihin myös myymälämateriaaleilla ja kampanjoilla voidaan vaikuttaa. 

– Teemme kampanjasuunnittelun yhdessä, mutta loput hoitaa Grano Diesel – aikatauluja myöten. Olemme yhdessä toteuttaneet esimerkiksi kevät-kesäkampanjakokonaisuuden, mihin Grano Diesel toteutti alusta loppuun muun muassa tv- ja radiomainoskampanjat, sekä myymälöihin POS-materiaalit painettuina. Voisi sanoa, että Grano Dieselin tiimi toimii Kärcherin ulkoistettuna markkinointitiiminä, sillä teemme erittäin tiivistä yhteistyötä. He ovat proaktiivisia, hallitsevat aikataulut, ehdottavat uusia, innovatiivisia ideoita ja vievät asioita eteenpäin, toteaa Tiina.

– Olemme iloisia siitä, että pystymme tarjoamaan Kärcherille, ja monelle muulle asiakkaallemme palvelut monipuolisesti samasta paikasta. Tämä säästää asiakkaan aikaa ja rahaa, sillä asioiden koordinointi ja projektin synkronointi eri toimijoiden välillä on yllättävän aikaa vievää puuhaa, toteaa Grano Dieselin myyntipäällikkö Juuso Mansikkamäki.

– Meille on myös tärkeää, että pystymme tarjoamaan innovatiivisia markkinoinnin ja mainonnan ratkaisuja brändille, jolle innovatiivisuus on heidän oman tuotekehityksensä keskiössä. Näin pystymme omalla erityisosaamisellamme välittämään asiakkaamme tärkeää viestiä asiakaskohtaamispisteisiin – aina myymälästä televisioon, Juuso jatkaa. 

Kirjoitus on julkaistu ensin Grano Magazine -asiakaslehdessä 2023. Teksti Riikka Niemi, kuvat Meeri Utti.

- Teemme kampanjasuunnittelun yhdessä, mutta loput hoitaa Grano Diesel – aikatauluja myöten, Tiina Ahteela, Kärcherin markkinointipäällikkö 

 


Markkinointimateriaalit yhdeltä luukulta >>

Kärcher hyödyntää Grano Dieselin vahvaa teknistä osaamista mm. erilaisten POS-materiaalien suunnittelussa

  • Grano Diesel toimii Kärcherin ulkoistettuna markkinointitiiminä tarjoten heille innovatiivisia markkinoinnin ja mainonnan ratkaisuja.
  • Kärcher hyödyntää Granon käännöspalveluita Saksasta tulevan globaalin linjauksen lokalisoinnissa.
  • Grano Diesel toimii Kärcherin ulkoistettuna markkinointitiiminä tarjoten heille innovatiivisia markkinoinnin ja mainonnan ratkaisuja.
  • Kärcher hyödyntää Granon käännöspalveluita Saksasta tulevan globaalin linjauksen lokalisoinnissa.
Juttu on julkaistu alun perin 12.06.2023 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.