POS-materiaaleilla erotut kilpailijoista

POS- eli Point of Sales -materiaaleilla tarkoitetaan erilaisia tuotteelle suunniteltuja ja brändättyjä huomionherättäjiä, joiden tarkoituksena on herättää kuluttajan kiinnostus ja lisätä tuotteen myyntiä. Toteutukset vaihtelevat hyllynreunaan kiinnitettävistä hyllypuhujista tai brändätyistä myyntitelineistä aina isompiin hyllynpääty- ja massapaikkaesillepanototeutuksiin tai parhaimmillaan jopa brändille myymälään rakennettuun shop-in-shopiin.

POS-materiaalien tarkoitus on herättää asiakkaasi huomio, jotta erottuisit kilpailijoistasi ja yrityksesi tuote päätyisi ostoskoriin asti. Kuitenkin materiaalien elinkaari on lyhyt ja ne ovat kauppa- ja sesonkikohtaisia. Miten siis varmistat, että tuotteesi saa ansaitsemansa huomion? Granon avainasiakaspäälliköt Minna Paananen, Pasi Valjakka, Petri Leiste ja Petri Seppä kertovat, miksi yrityksesi kannattaa hankkia POS-materiaaleja tuotteen ja brändin tueksi.

Miten POS-materiaalit hyödyttävät yritystäsi?

Myymälämarkkinointiin kuuluvat POS-materiaalit ovat keino herättää asiakkaasi huomio esimerkiksi kaupan hyllyillä ja lisätä myyntiä, kertoo Minna.

Kauppojen hyllyt ovat täynnä mitä hienoimpia tuotteita, innovatiivisimpia pakkauksia sekä jännittävimpiä uutuuksia. Pahimmillaan tuotteesi jää kilpailijoiden jalkoihin.

Brändit kilpailevat kaupassa kalliista myymälä- ja hyllytilasta. Helpoiten tilaa kaupassa saavat tuotteet, jotka myyvät hyvin. Myynnin kasvattamisessa hyvänä apuna toimivat erilaiset POS-toteutukset. Ne herättävät kuluttajan huomion ja lisäävät alttiutta kokeilla uutta tuotetta, Minna lisää.

Standi omilla väreillä

Suunnitelmat todeksi vastuullisuudesta tinkimättä

Suunnitteluvaiheessa on hyvä pitää palaveri, jossa perehdytään brändiin, tuotteeseen ja tuotteen argumentteihin. Mietimme yhdessä millainen POS-toteutus ja elementit toimisivat tuotteen esiin nostamisessa parhaiten, Minna kertoo.

Suunnittelussa huomioidaan myös hinta. Hyödyntämällä Granon rakennesuunnittelua voit säästää toteutuksessa aikaa ja rahaa, kun koko toteutus tulee yhdeltä luukulta.

Asiantuntijoina osaamme kertoa asiakkaalle, mitä hänen budjetillaan saa ja mitä sillä kannattaa tehdä. Myös POS-kampanjamateriaalien logistiikkaketju ja pakkauskoot kannattaa miettiä huolella. Hyvällä etukäteissuunnittelulla voi säästää merkittävästi toimituskuluissa, Pasi avaa.

Toki puoleemme voi kääntyä myös valmiiden suunnitelmien kanssa ja tilata meiltä vain tuotannon, lisää Minna.

Isompia kampanjoita tai tuotteiden kategorisointia suunnitellessa voimme myös toteuttaa alkuun pilottihankkeita vain muutamiin myymälöihin, jolloin pienemmällä panostuksella saa selvitettyä materiaalien vaikutuksen myyntiin. Hyvien tulosten jälkeen on sitten helppo tehdä laajempi roll-out, kun on jo tarkkaan mietitty käytettävät materiaalit, rakenteet ja logistiikka, Petri Seppä kuvailee.

Petri Leiste kertoo, että suunnittelussa huomioidaan vastuullisuus:

Pohdimme, voiko tuotetta tai materiaalia käyttää jollain tavalla uudestaan.

Asiakas voi valita Granolta hiilineutraalin POS-materiaalin. Tarvittaessa materiaalit tehdään säänkestäviksi.

Säkkituolit oman brändisi väreillä ja logolla

Kotimaisuus näkyy POS-materiaaleissa

Granolla on Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Avainlippu.

Uusi tehtaamme Vantaalla on merkittävä kilpailuetu, kertoo Petri Seppä.

Vantaan tehdas on olennainen osa POS-materiaalien tuotantoa. Grano panostaa strategiansa mukaisesti uuteen tapaan tuottaa Point of Sales -materiaaleja ja -pakkauksia. Tehtaan uudet suurtehotulostimet ja automaattileikkurit pystyvät tuottamaan huomattavasti tehokkaammin upeita myymäläelämyksiä asiakkaillesi.

– Kotimaisuus ja vastuullisuus ovat Granolle ehdottoman tärkeitä tekijöitä, lisää Minna.

Loppuun asti ilman stressiä

Kun POS-esillepanototeutus on suunniteltu ja tuotettu valmiiksi, on ne toimitettava kauppoihin ja liiketiloihin. Mutta miten tämä hoituu?

Granolta hoituu tuotteiden logistiikka myymälöihin ja tarvittaessa esillepanojen pystytys onnistuu kumppanimme kautta. Suuremmat shop-in-shop -toteutukset voidaan pystyttää Granon asennuksen toimesta. Materiaalit ovat kuitenkin helppoja kasata mukana tulevien ohjeiden avulla.

Oli sinulla sitten valmis idea, ideantynkä tai ei harmainta aavistusta, Grano auttaa. Kun suunnittelu, tuotanto ja jakelu tapahtuvat saman katon alla, säästät aikaa ja rahaa.

 

POS-materiaalit brändillesi >>

 
Juttu on julkaistu alun perin 3.08.2022 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.