Takaisin

Granon blogikirjoitus: Vinkit onnistuneeseen sponsorointiin

Sponsorointi luo yhteyksiä kohdeyleisöön ja tavoittaa sen tavoilla, jollaisiin monet muut markkinoinnin muodot eivät pysty. Ei siis ihme, että sponsorointi on yhä suositumpi markkinointikeino ja sen markkina kasvaa. Sponsoroinnissa yritys yhdistää luontaisesti sisäisen ja ulkoisen markkinoinnin, myynnin, asiakkuuksien hoidon ja vastuullisuuden.

Suunnitteleeko yrityksesi sponsorointi-investointia? Onnistunut sponsorointi on järjestelmällistä ja suunniteltua. Muista ainakin nämä vinkit:

  1. Opi tuntemaan, mikä on yleisösi ja mitä kohderyhmäsi haluaa. Se auttaa valitsemaan sponsoroinnin kohteen ja moninkertaistaa hyödyntämismahdollisuudet. Sponsoroinnin tuottoarvo on sitä parempi, mitä tarkemmin sponsorointikohde on valittu. Vaikka suomalaisia kiinnostavat tutkimusten mukaan eniten urheilu- ja kulttuurikohteet, erot kiinnostuksissa ovat suuret, kun tuloksia tarkkaillaan kohderyhmittäin.

  2. Etsi kumppani, joka jakaa kanssasi saman arvoperustan ja puhuttelee tavoittelemaasi yleisöä. Sekä yritykset että sponsorointirahaa tarvitsevat hakevat yhä useammin kumppaneita, joiden arvot sopivat yksiin.

  3. Määrittele sponsoroinnille selkeät tavoitteet ja tee hyödyntämissuunnitelma. Kirjaa yhteistyön tavoitteet ja pelisäännöt myös sopimukseen. Sponsorointi on mitattava markkinoinnin keino, joten tavoitteet tarvitsevat mittareita. Seuraa ja tutki ROI:tä ja edistymistä jatkuvasti, tee tarvittaessa tarpeelliset korjausliikkeet.

  4. Ole rohkea ja erottuva. Panosta tunteisiin, tarinoihin, kokemuksiin ja elämyksiin mieluummin kuin maksimaaliseen huomioarvoon. Luovat ratkaisut toimivat, mutta myös ”keep it simple” -periaate on hyväksi.

  5. Varaa tarpeeksi resursseja ja sitouta myös oma väki sponsoroinnin tueksi. Sponsoroinnin voi valjastaa myös osaksi vastuullisuusviestintää – good is the new cool.

Lue lisää neuvoja sponsorointiin >>


Grano on ollut jo pitkään Neste Rallin virallinen kumppani, joka vastaa rallin näkyvyyteen liittyvien tuotteiden toteuttamisesta. Granon sponsorointipalettiin kuuluvat urheilu- ja massaliikuntatapahtumista muun muassa Helsinki City Running Day. Grano on tehnyt yhteistyötä myös pikajuoksija Samuli Samuelssonin kanssa. Brändilähettiläänä Samuelsson teki videoita esimerkiksi Sotkamon Jymyn ja naisten lentopallomaajoukkueen kanssa.