Siirry suoraan sisältöön

Sponsoroija – 6 vinkkiä onnistuneeseen sponsorointiin

Sponsorointi luo yhteyksiä kohdeyleisöön ja tavoittaa sen tavoilla, jollaisiin monet muut markkinoinnin muodot eivät pysty. Sponsoroinnissa yritys yhdistää luontaisesti sisäisen ja ulkoisen markkinoinnin, myynnin, asiakkuuksien hoidon ja vastuullisuuden.

Suunnitteleeko yrityksesi sponsorointi-investointia? Onnistunut sponsorointi on järjestelmällistä ja se tukee yrityksesi arvoja. Ota mukaasi kuusi vinkkiä, joiden avulla onnistut sponsorikumppanin löytämisessä:

1. Opi tuntemaan yleisösi ja kohderyhmäsi

Se auttaa valitsemaan sponsoroinnin kohteen ja mahdollistaa toimivan sponsorisuhteen, joka puhuttelee asiakkaitasi ja kohderyhmääsi. Sponsoroinnin tuottoarvo on sitä parempi, mitä tarkemmin sponsorointikohde on valittu.

2. Etsi arvojasi vastaava kumppani

Kumppani, joka jakaa kanssasi saman arvoperustan ja puhuttelee tavoittelemaasi yleisöä, on paras kumppani. Sekä yritykset että sponsorointirahaa tarvitsevat tahot hakevat yhä useammin kumppaneita, joiden arvot sopivat yksiin.

3. Määrittele sponsoroinnille selkeät tavoitteet

Kirjaa yhteistyön tavoitteet ja pelisäännöt sopimukseen. Sponsorointi on mitattava markkinoinnin keino, joten tavoitteet tarvitsevat mittareita. Seuraa ja tutki ROI:tä ja edistymistä jatkuvasti, tee tarvittaessa tarpeelliset korjausliikkeet.

4. Ole rohkea ja erottuva

Panosta tunteisiin, tarinoihin, kokemuksiin ja elämyksiin mieluummin kuin maksimaaliseen huomioarvoon. Luovat ratkaisut toimivat, mutta myös "yksinkertainen on kaunista" -periaate on hyväksi.

5. Varaa tarpeeksi resursseja

Sponsorisuunnitelmaan ja -sopimukseen merkitään, miten paljon sponsorikohteelle myönnetään resursseja. Samalla tärkeät dokumentit kertovat, mitä kaikkea sponsorikohteelta velvoitetaan yritystä kohtaan. Yrityksessä onkin hyvä pohtia resurssit ennalta, jotta ne kulkevat yrityksen taloudellisten tavoitteiden kanssa.

6. Sitouta oma väki sponsoroinnin tueksi

Kun oma väki on sponsoroinnista selvillä, on viestintääkin helpompi tehdä. Samalla yrityksen arvot oikeasti näkyvät työntekijöiden arjessa, kun sponsorikohdekin vastaa niitä.

Juttu on julkaistu alun perin 16.1.2020 ja sitä on päivitetty 10.11.2023.

Juttu on julkaistu alun perin 16.01.2020 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.