Siirry suoraan sisältöön

Grano auttaa asiakasta arjen haasteissa

Sisältöpalvelut on Granon piilotettu helmi, jota asiakkaat eivät tunne kovinkaan hyvin. Ketjussa on maailmanluokan tuotteita ja osaamista.

Kimmo Kolari aloitti Granon sisältöpalveluiden liiketoimintajohtajana vajaa vuosi sitten. Hän muutti silloin takaisin kotimaahansa viidentoista Australiassa vietetyn vuoden jälkeen. Viimeiset kymmenen vuotta hän toimi Sydneyssä Fuji Xeroxilla haastavalla näköalapaikalla 14 Aasian ja Tyynen valtameren alueen maan liiketoimintajohtajana.

Kolari on siis oikea ihminen kertomaan, miten suomalaisella markkinointialalla menee. Pitääkö meidän hävetä, tulemmeko trendeissä jälkijunassa? Vai olemmeko suunnannäyttäjiä?

– Yksinkertaista vastausta ei ole. Joissain maissa markkinointi oli kehittyneempää kuin meillä, joissain tultiin paljon jäljessä. Suomalainen digiosaaminen on maailmanluokkaa, olemme valovuosia edellä muita maita digitaalisten työkalujen käytössä. Samoin palvelumuotoilumme on sellaisenaan vientituote, Kolari sanoo.

Yksi selvä erottava tekijä ja trendi oli hänen mukaansa nähtävissä:

– Siellä päin maailmaa yritykset ulkoistavat herkemmin niitä markkinointiviestinnän alueita, joita eivät itse halua hoitaa. Markkinointiosastolle palkataan vain strategisesta markkinoinnista vastaavia ihmisiä, jotka keskittyvät ydintekemiseen eli tuntemaan loppuasiakkaan – operatiivinen tekeminen ulkoistetaan.

Omien alojensa huipputuotteita

Granolle on ehdoton kilpailuvaltti, että yritys hoitaa markkinointi- ja sisältöhankkeita alusta loppuun eli ideoinnista ja suunnittelusta tuotantoon sekä julkaisuun asti. Ulkomailla tämä on yleistä, mutta ei vielä Suomessa.

– Sisältöpalveluissamme toimii monta äärettömän hienoa tiimiä, jotka tekevät upeaa tulosta. Kaikki tuotteemme ovat omissa asiakassegmenteissään tunnettuja ja arvostettuja, mutta monille voi tulla yllätyksenä se, kuinka paljon erilaisia asioita teemme”, sanoo Kolari ja luettelee muutamia esimerkkejä.

– Markkinoinnin tuotannon 50 hengen tiimimme on Suomen suurimpia graafisen suunnittelun yksikköjä ja sen asiakkaina on lista Suomen suurimpia brändejä. Käännösliiketoimintamme on Suomen markkinassa keskikokoinen käännösyritys, joka tekee sekä erittäin laadukasta että turvaluokituksen vaatimaa käännöstyötä.

Sisältöpalveluiden ohjelmistoliiketoiminta koostuu kolmesta tuotteesta eli SokoProsta, EMMistä ja My Granosta sekä design-tiimistä.

– Yhdessä ne muodostavat suurehkon suomalaisen ohjelmistoyrityksen, jossa on töissä yli 40 ammattilaista. Jokainen ohjelmisto edustaa alansa huippua. Esimerkiksi SokoPro on selkeä Suomen markkinajohtaja rakennusalan dokumentinhallinnassa ja yhdessä CAD-liiketoiminnan kanssa ne dominoivat Suomen markkinaa. Ne ovat rakennustoimialan selkäranka.

Kimmo Kolari kertoo Granon sisältöpalveluista

Kaupunki muuttuu digitaaliseksi mainosalustaksi

Pyydettäessä Kolari visioi mielellään markkinoinnin tulevaisuutta, vaikka kukaan meistä ei voi tietää, millaisessa maailmassa elämme vaikkapa kymmenen vuoden päästä.

– Uskon vanhaan totuuteen, että ihmisillä on tapana yliarvioida muutoksien suuruusluokka lyhyellä aikavälillä ja aliarvioida se pitkässä juoksussa. Ei monikaan meistä ajatellut vielä vuonna 2006, että viisi vuotta siitä saatoimme jo soitella videopuheluita kännykällämme mistä ja milloin tahansa – teknologia tulee jatkossakin muuttamaan maailmaa, toimintatapojamme ja markkinointia. Itse odotan, että 5G ja sirut kehittyvät, jotta entistä pienempiin laitteisiin pystytään tuomaan datansiirtoa.

Kolari povaa, että tulevaisuudessa mikä tahansa taso voi olla markkinointikanava: kuljemme lisätyn todellisuuden lasit silmillämme ja jokaisesta pinnasta tulee digitaalinen mainosalusta, jonka omistavat Googlen ja Applen tyyppiset toimijat.

– Kanavat tulevat muuttumaan radikaalisti, mutta se kannattaa nähdä mahdollisuutena – oli kanava mikä tahansa, sisältö on kuitenkin kuningas. Ja sisällön pitää jatkossakin olla relevanttia, Kolari tähdentää.

Digitaalisuus ja analytiikka nostavat arvoaan

Suomi on insinöörivetoinen maa, jossa tuotteita on myyty teknisillä ominaisuuksilla. Meillä ei osata myöskään artikuloida, miksi markkinointi on elintärkeää yrityksen menestymisen kannalta. Markkinoinnin pitää pystyä Kolarin mukaan nostamaan omaa profiiliaan. Ilman markkinointia on lähes mahdotonta tehdä huipputulosta.

Tulevaisuudessa markkinoinnin tekijöiden tulee voida todentaa kampanjoiden vaikuttavuus entistä paremmin – ja tähän tarvitaan analytiikkaa.

– Tulosvastuullisuus nostaa päätään, kun yritykset edellyttävät, että markkinointirahalla saadaan mitattavaa katetta. Meidän pitää kehittyä ja auttaa asiakkaitamme arjessa. Uskon, että digitaalisuus ja analytiikka voimistavat edelleen asemiaan.

Markkinointi on siirtynyt massa- ja kampanjaviestinnästä kohti jatkuvaa, henkilökohtaisesti merkityksellistä ja mitattavaa tekemistä. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

– Asiakkaiden kommunikointikanavat hajautuvat ja digitalisoituvat. Massamarkkinointi ei toimi enää, joten emme tee enää yhtä painotuotetta, joka postitetaan kaikille, vaan teem- me räätälöityjä painotuotteita ja ennen kaikkea tavoittelemme asiakasta digikanavien kautta. Meidän pitää lähestyä asiakasta merkityksellisillä viesteillä hänelle luontevien kanavien kautta ja sen jälkeen on mitattava, toimiko viestimme, klikkasiko asiakas linkkiä, kävikö ostamassa tuotteen.

– Kolme vuotta sitten kukaan ei puhunut TikTok-markkinoinnista, nyt on itsestään selvää, että tiettyä asiakassegmenttiä et saa kiinni muualta kuin TikTokista. Kohderyhmät hajautuvat ja pienentyvät. Tämä on haaste markkinoijalle, jonka pitäisi hallita kaikki kanavat ja työkalut. Jokainen kanava edellyttää myös omanlaistaan viestiä, siinä pitää olla tietty sävy ja puhuttelu.

Kimmo Kolari näkee koronan jälkeisen ajan mahdollisuutena.

– Moni yritys joutui pandemian kurimuksessa supistamaan markkinointiaan ja jopa irtisanomaan väkeä. Nyt on se hetki, kun mietitään, miten homma hoidetaan jatkossa. Mitä jos et rekrytoisikaan ihmisiä? Mitä, jos ulkoistaisitkin markkinointiviestinnän meille? Tämä on trendi maailmalla, hän toteaa.

Kimmo Kolari on toiminut 4.11.2021 alkaen vt. toimitusjohtajana ja on nykyisin Granon toimitusjohtaja.

Kimmo Kolari, kuka?

  • 49-vuotias Granon sisältöpalveluiden liiketoimintajohtaja. Vt. toimitusjohtaja 4.11.2021 alkaen ja nykyinen Granon toimitusjohtaja (2022). Kolmannen polven kirjapainoihminen. Työskenteli ennen Granolle tuloaan yli 10 vuotta Fuji Xeroxilla Sydneyssä ensin tuotepäällikkönä ja sitten liiketoimintajohtajana.
  • Koulutukseltaan kirjapainotekniikan insinööri.
  • Asuu perheineen Espoossa ja harrastaa jalkapallokentän laidalla seisoskelua apuvalmentajan roolissa.

Kirjoitus on julkaistu ensin Grano Magazine -asiakaslehdessä 2021. Teksti Pirkko Soininen ja kuvat Meeri Utti.

Lehtiartikkelin julkaisun aikaan Kimmo Kolari toimi Granon vt. toimitusjohtajana, mutta on vuonna 2022 siirtynyt Granon toimitusjohtajaksi.

Tutustu Grano Magazineen >>

Juttu on julkaistu alun perin 23.03.2022 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.