« takaisin blogin etusivulle

Tulossa kaikkien aikojen Pleikkari-joulu!

Oivallus, innovaatio, keksintö – ja lopulta Nordisk Filmin Timo Tikkasen väläys. Se on etähallittavan Digital Signage mediapylonin valjastaminen PS4-tuotteiden myymäläpromootioon.

Mediapyloni, pylväs, pömpeli – Granon asiakkuuspäällikkö Pertti Hännisen alkujaan valtakunnalliselle kauppaketjulle kehittelemällä brändätyllä täsmämedialla on monta kutsumanimeä.

Nordisk Film on PlayStationin maahantuoja. Kaupan markkinoinnista vastaavan Timo Tikkasen työnä on vaalia markkinajohtajan brändiä ja raivata PS4-tuotteille Suomen market-vetoisessa markkinassa näkyvyyttä. Kun Hännisen ja Tikkasen tiet kohtasivat, sukeutui PlayStationille tyystin uudenlainen promootioratkaisu. Pleikkarin ensimmäiset mediapylonit ovat jo ilmestyneet pääkaupunkiseudun valikoituihin marketteihin.

- Suomalaisen kaupan rakenteessa marketit ovat isossa roolissa. Myymälänäkyvyyteen tarvitaan ratkaisuja, jotka poikkeavat aika paljon eurooppalaisista käytännöistä. Sonyn kautta tulee paljon materiaaleja. Kokonsa ja kustannustensa takia ne eivät kuitenkaan aina sovellu meille. Pelkästään isojen materiaalien rahtikustannukset ovat jo niin suuret, että sillä rahalla kannattaa miettiä omia kulttuurisidonnaisempia ratkaisuja, Timo Tikkanen taustoittaa.

Teknisesti näppärä

Digital Signage mediapyloni on monipuolinen ja myös yksilöllisesti räätälöitävä digitaalinen media. Sen mediapinnat voivat olla kiinteitä tai liikuteltavia. Esityssisältö voi koostua videoista, kuvista, animaatioista, äänistä, tekstistä sekä muista järjestelmistä noudetuista tiedoista. Kun näyttö on kytketty verkkoon, laitteita hallitaan selaimella etähallintaohjelman ja pilvipalvelun kautta. Tämä mahdollistaa laiteriippumattomuuden, pelkkä nettiyhteys riittää.

- Pystyn drag and drop -periaatteella viemään ja myös ajastamaan sisältöjä pyloneihin. Sonylta hyvää sisältöä tulee kaiken aikaa. Lisäksi pyloneihin voidaan sijoittaa myymäläkohtaista materiaalia, kuten vaikkapa tarjouksia.

Pyörien päällä olevaa mediapylonia on helppo siirrellä. Oivallisia käyttökohteita on useita julkisista kohteista yrityksiin, mainontaan, promoihin, messuille, opastuksiin, sisä- ja ulkotiloihin.

Grano tuntee kaupan kentän – tarjolla on oivaltavia ratkaisuja avaimet käteen -periaatteella. Se on iso valtti myös Nordisk Filmin Tikkaselle. Lisäksi Granolla on tarjottavana koko tuotantoputki pylonin ulkoisen brändi-ilmeen rakentamisesta valtakunnallisesti kattavaan logistiikkaan. Kyse on siis paitsi osaamisesta, myös kustannustehokkuudesta.

Elämyksiä parhaille paikoille

PlayStation tuli Suomeen vuonna 1995. Pleikkari hallitsee suvereenisti Suomen konsolipelimarkkinoita.

PS4 tuli markkinoille vuonna 2013. Tulevasta joulusta pelimies ennustaa kaikkien aikojen Pleikkari-joulua – niin runsas ja hyvinkin erilaisia kohderyhmiä hellivä loppuvuoden pelitarjonta on. Kun tuotannollinen kokonaisuus on osaavissa näpeissä, Tikkanen pystyy keskittymään olennaiseen – brändin vaalimiseen ja kaupan vauhdittamiseen.

- Pääpaino on ollut tähän saakka demotelineissä. Kuvio ei ole ollut ihan ongelmaton. Telineet on sijoitettu perinteisesti sinne elektroniikkaosaston etänurkkaan. Toisinaan se nurkka on muuttunut enemmänkin lapsiparkiksi. Kuluneet peliohjaimet ja pimeä demoruutu eivät edistä upean brändin sanomaa.

Nordisk Filmin Tikkanen on innoissaan! Mediapyloni mahdollistaa monipuolisen liikkuvan ja vaihtuvan sisällön, tärkeää asiakasinformaatiota vaikkapa pelien julkistusaikatauluista, myymäläkohtaisia tarjouksia ja lopulta elämyksellisen viivähdyksen pelimaailmaan.

- Haluamme näyttävämmin kaupan pääkäytävälle tai miksipä ei vaikka elintarvikeosastolle. Pelaamisesta on tullut yleisesti hyväksytty vapaa-ajan ja kulttuurin muoto, suosio on vankka. Kiitos suomalaisten pelialan firmojen, ala koetaan myös kehittyväksi bisnesalaksi.

Ihan pieni ilo ja ylpeydenaihe ei ole sekään, että Sonyn pääkonttorissa Lontoossa ollaan kovasti innostuneita innovaatiosta. Parhaillaan pääkonttorissa tutkitakaan, miten suomalainen konsepti toimisi muualla Euroopassa.