« takaisin blogin etusivulle

Vinkit vaalikampanjan onnistuneeseen markkinointiin

Vaalikampanja on puristus, jonka menestyksekäs toteuttaminen vaatii runsaasti tahtoa ja kestävyyttä. Vahvuus henkisellä puolella ei kuitenkaan riitä jos toteutus jää puolitiehen.
 
Vaalimateriaalit_header.png
 
Äänestäjät valitsevat ehdokkaansa pitkälti sen mukaan linjautuuko ehdokkaan vaaliteema äänestäjän oman arvomaailman kanssa. Jotta valinta on mahdollista, tulee ehdokkaan ja hänen vaaliteemansa olla löydettävissä vaivattomasti kanavista, joissa tavoitellut äänestäjät liikkuvat.
 
Ehdokkaan olisi siis hyvä miettiä millaisia ihmisiä hän viestillään tavoittelee. Liikkuuko kohderyhmä digitaalisessa maailmassa kuin pulkka jäisessä rinteessä vai suosivatko he perinteisempiä tapoja omaa ehdokasta valitessaan.
 
Laita verkkonäkyvyys kuntoon, perusta kampanjasivusto
 
Tehokkain kanava oman sisällön jakamiseen, tietysti hieman kohderyhmästä riippuen, on verkko. Jos et nykypäivänä löydy verkosta, et olee olemassa. Kampanjasivusto toimii tuottamasi sisällön kotina, josta sisällön jakaminen esimerkiksi Some-kanaviin on helppoa.
 
Verkkopresenssi on ensiarvoisen tärkeää varsinkin uusien kontaktien hankinnassa. Saat viestisi ulotettua kohtuullisilla kustannuksilla laajalle alueelle ja kohdistettua juuri haluamallesi kohderyhmälle. Jalkatyöhön uhratut tunnit muuntautuvat moninkertaisiksi tuloksiksi digitaalisessa ympäristössä.
 
Jos tuntuu siltä, että sisällöntuottaminen kuten blogin kirjoittaminen ei ole ominta osaamistasi, voit huokaista helpotuksesta. Harva on kirjoittajana koskaan valmis ja kirjoittamaan oppii vain kirjoittamalla. Sisällön ei myöskään tarvitse olla täydellisen jäsenneltyä ja useimmiten lukijoihin tehoaa paremmin kirjoittajan persoonan esille tuova ilmaisumuoto kuin täydelliseksi ja virheettömäksi hiottu geneerinen massatuotos.
 
Myös nettisivun toteuttaminen koetaan jostain syystä kalliiksi ja aikaa vieväksi projektiksi. Todellisuus on kuitenkin se, että sivuston pystyttäminen on mahdollista erittäin ketterällä aikataululla ja järkevillä kustannuksilla. Myös päivittäminen on kehittyneiden ja käyttäjäystävällisten sisällönhallintajärjestelmien ansiosta helppoa ja jopa miellyttävää.
 
Sivustolta olisi hyvä löytyä ainakin:
 
  • Vaaliteema. Kerro vaaliteemasi lyhyesti ja ytimekkäästi heti etusivulla, jotta lukija on mahdollista muodostaa nopea mielipide näkemästään. Lukija päättää muutaman sekunnin sisällä jääkö sivustolle vai painaako takaisin-nappulaa.
  • Ehdokasnumero. Ehdokasnumeron tulisi olla selkeästi esillä, jotta äänet eivät valu naapurille. Numero kannattaa sijoittaa ainakin etusivulle tai jopa sivuston navigaatiopalkkiin.
  • CV. Ansioluettelo kertoo sinusta kiinnostuneille taustastasi ja antaa avoimen kuvan sekä herättää luottamusta.
  • Blogi. Ole aktiivinen bloggaaja! Kertomalla ajatuksistasi blogin välityksellä parannat sivustosi löydettävyyttä hakukoneissa ja lisää mukaan jakonapit, joista lukijat voivat jakaa artikkeliasi eteenpäin.
  • Yhteystiedot. Yhteydenottaminen tulisi olla lukijalle vaivatonta. Tee siis yhteystiedoista helposti löydettävät ja selkeät.
 
New Call-to-action
 
 
Käyntikortit, esitteet sekä sekä muut  kampanjamateriaalit tukevat jalkatyötä
 
Vaikka verkko toimii nykyajan megafonina, ei jalkatyötä ja henkilökohtaisten kontaktien luomista tulisi aliarvioda. Torikahveja ja puolueen logolla koristeltuja ilmapalloja arvostava kohderyhmä on edelleen suuri sekä vaikutusvaltainen ja viestin saaminen perille asti uskottavalla tavalla vaatii villasukkien jalkaan vetämistä ja promootiota pienillä aamupakkasilla.
 
Jaettavia kampanjamateriaaleja löytyy jokaiseen lähtöön yleisimpien kuitenkin ollessa käyntikortit sekä esitteet. Myös hauskoja ja poikkeavia ideoita, kuten ehdokkaan numerolla ja kuvalla koristeltuja tulitikkuaskeja on tavattu kentältä. Jaettavat kampanjamateriaalit muodostavat tehokkaan parivaljakon verkkonäkyvyyden kanssa tukien toinen toistaan varmistaen viestisi toistuvuuden.
 
Yleisimmin käytettyjä kampanjamateriaaleja ovat esimerkiksi:
  • Käyntikortit
  • Esitteet
  • Tarrat esimerkiksi auton takalasiin tai toimiston ikkunaan
  • Tienvarsitaulut
  • Banderollit
  • Julisteet
  • Roll-upit
 
Tärkeintä on materiaalista riippumatta, että viestisi on muotoiltu lyhyesti ja ytimekkäästi, jotta lukija saa ensivilkaisulla käsityksen siitä kuka olet ja mitkä ovat pääteemasi. Myös kampanjan visuaalinen yhdenmukaisuus on avainasemassa.
 
Jos tarvitset apua kampanjamateriaalien suunnittelussa tai toteutuksessa, olemme mielellämme avuksi!
 
Katso miten voimme auttaa!