Siirry suoraan sisältöön

Lumene luottaa Granoon myymälävisujen uudistusprojektissa

Granolla on pitkä historia yhteistyöstä Lumenen kanssa, eivätkä suuretkaan myyntipisteiden uudistusprojektit ole vieraita. Niitä tehdään vuosittain satoihin myymälöihin.

Kotimainen Lumene on kansainvälisesti tunnettu luonnollisen kauneuden brändi, jolla on pohjoismaiset juuret. Lumene kehittää ja valmistaa ensiluokkaisia ihonhoito- ja meikkituotteita. Suurin osa tuotteista kehitetään ja valmistetaan Suomessa Lumenen Espoon tehtaalla. Lisäksi Lumene toimii Pohjoismaissa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa. Uusimmat markkinat ovat Norja, Iso-Britannia sekä Kiina, joissa toimitaan verkkokauppakumppaneiden kautta.

Grano on palvellut Lumenea heidän myymälöihinsä kohdistuvassa visuaalisessa mainonnassa todella pitkään ja yritysten välinen yhteistyö on molemmin puolin hyvin aktiivista.

– Lumenen kohdalla puhumme kokonaispalvelusta, jossa ratkaisujen ideointi ja yhteistyö on erittäin tiivistä ja tavoite on se, että asiakkaalle jäisi mahdollisimman vähän ylimääräistä huolehdittavaa, täsmentää Lumenen asiakassuhteesta Granolla vastaava avainasiakaspäällikkö Markku Estola.

Erilaisten tuotteiden kirjo, joka kosmetiikkabrändin vuosittaisiin myymäläpäivityksiin kuuluu on laaja. Siihen kuuluu muun muassa myyntipisteiden valokaappimateriaalit, erilaiset levyt, tarrat, kangastuotteet, displayt sekä monet muut POS-materiaalit.

– Myymäläverkosto, jossa Lumenen tuotteita myydään on todella laaja, joten projektinhallinnalla on myymälöiden päivitystyössä todella tärkeä rooli. Myymälät tulee myös päivittää Lumenen määrittämässä prioriteettijärjestyksessä, joten tarkka asennusten koordinointi on varsinkin suurissa uudistuksissa onnistumisen a ja o, Estola jatkaa.

Pitkään kosmetiikka-alalla toiminut ja Lumenella myymäesillepanojen visuaalisesta ilmeestä vastaava Director In-Store Experience Martti Ala-Jääski kertoo, että suurempi valotauluvisuaalien päivittäminen on Lumenelle normaalisti lähes jokavuotinen projekti.

– Projektin tarkoituksena on yksinkertaisesti varmistaa, että sisäisesti määritetyt tärkeimmät tuotteemme ovat myymälöissä kuluttajille visuaalisen mainonnan kautta parhaiten esillä ja että kokonaisuus kaikissa myymälöissä on mahdollisimman yhtenäinen, Ala-Jääski valaisee. 

– Yhteistyössä Design-osastomme kanssa kehitämme jatkuvasti myymälävisuaalien yleistä ilmettä, jotta kuluttajalle välittyisi nopeasti ja houkuttelevasti tieto siitä mitä tuote saa aikaiseksi. Kosmetiikassa on tärkeää herättää ohi kävelevän kuluttajan mielenkiinto myymälässä nopeasti ja tehokkaasti visuaalisesti puhuttelevalla mainonnalla, jossa tuotekommunikaatio on lyhyttä ja helposti ymmärrettävää. Myös liikkuva kuva ja digitaalisuus yleistyy pisteissämme koko ajan, Ala-Jääski jatkaa.

Lumenen myymälävisut kuvastavat brändiä.

“Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty”

Viimeisimmästä suuresta myyntipisteiden uudistusprojektista puhuttaessa Ala-Jääski nostaa uudelleen esiin vuonna 2019 kirjoitetussa casessa toteamansa sanonnan “Retail is detail”, joka korostuu erityisesti suuressa projektissa ja on onnistumisen edellytys. 

– Olemme pitäneet tarkkaa kirjaa myymälöiden yksityiskohdista, jolloin projekti on mittavuudestaan huolimatta omalla tavallaan helposti kontrolloitava ja ennen kaikkea toteutettavissa. Kaikki tietävät, mitä pitää minnekin päivittää ja mitkä ovat käytettävät materiaalit. Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty, Ala-Jääski tarkentaa aiemmin toteamaansa.

Osana kokonaispalvelua Grano auttaa Lumenea myös aineistojen suunnittelussa ja toteutuksessa sen jälkeen kun Lumenen markkinointi- ja design-tiimit ovat saaneet oman työnsä tehtyä – kun Lumenella on olemassa päivityksien niin sanotut ‘master layoutit’.

– Granon työnä on heidän graafisen osastonsa avulla monistaa meidän työmme satoihin myymälöihin, jolloin kaikki tuo monistustyö on pois meidän omalta design-tiimiltämme. Meidän tehtäväksi jää vain hyväksyminen, jonka jälkeen voidaan suorittaa ‘roll-out-vaihe’, eli päivittää visuaalit myymälöihimme myymälälistan mukaisesti, täsmentää Ala-Jääski.

Myymäläpäivitysten projektinhallintaa hoiti tuoreimmassa suuressa päivitysprojektissa Granon yhteyspäällikkö Noora Vepsäläinen, joka koordinoi asennuksia ja piti näpeissään myymälöiden ennen ja jälkeen -kuvat, joiden avulla projektin laatua yhdessä Lumenen kanssa valvotaan.

– Myymälöiden päivitys onnistui erittäin joustavasti ja hyvin. Minulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa – pelkkää suitsutusta. Retail-puolella yleisestikin myymälöistä ja kenttätiimeiltä ei kuulu silloin juuri mitään, kun kaikki menee nappiin. Hiljaisuus on tässä yhteydessä sellainen kolmen pisteen sukkaheitto, kehuu Ala-Jääski koripallotermein projektin onnistumista.

– Jos jotakin ei olisi kohdillaan ja olisi esimerkiksi väärän kokoisia visuaaleja tai muuta häikkää, niin usein se myös kertautuu. Nyt näin ei myöskään käynyt, hän vielä tarkentaa.

Pitkän yhteistyön salaisuus on ennen kaikkea ihmiset

Lumene on Granolle todella pitkäaikainen asiakas, ja Grano toteuttaa materiaaleja heidän myyntipisteisiinsä jatkuvasti.

– Kaikki on kiinni ihmisistä. Meillä on todella hyvä kontakti, jonka avulla voimme nopeasti avata uusia projekteja ja pilotoida niitä. Saamme erittäin nopeasti testiin mallikappaleita, joiden avulla pääsemme erilaisissa projekteissa todella nopeasti roll-out-vaiheeseen, Martti Ala-Jääski kehuu Granoa ja erityisesti yhteyshenkilönä toimivaa Markku Estolaa.

– Markku on ihan aarre! En myöskään ole ainoa meidän yrityksestämme, joka on tämän ääneen sanonut. Olemme tehneet Markun kanssa todella pitkään yhteistyötä ja meillä on välitön suora yhteys. Esitämme täältä sitten minkälaisia projekteja tahansa, niin Markulta saamme aina nopean vastauksen siitä, miten pääsisimme eteenpäin, Ala-Jääski jatkaa ja kertoo, että Markun kanssa toimimista voisi verrata sisäiseen työskentelyyn oman Lumene-kollegan kanssa.

Ala-Jääski mainitsee todella tärkeäksi seikaksi myös työn laadun. 

– Olemme erittäin tarkkoja esimerkiksi itse tuotteen värisävyistä ja kuvien tarkkuudesta. Tässäkin mielessä yhteistyö Granon kanssa toimii. Haluamme tehdä kaiken laadukkaasti, jotta laatu välittyisi kuvien kautta myös kuluttajille. Se välittää Lumenen laadukasta brändi-imagoa myymälöissä, Ala-Jääski kertoo. 

– Teemme mahtavia tuotteita, joiden pakkaukset myös näyttävät upeilta kun niitä pitelee käsissä. Olisi tosi sääli, jos laatu ei välittyisi myös visuaaleissa. Se tuo myös vastuuta markkinointivisuaalien suunnitteluun ja tuotantoon. Let’s not let the product down, hän jatkaa.

Kolmantena pitkän yhteistyön salaisuutena Ala-Jääski mainitsee jo aiemmin kehumansa projektinhallinnan.

– Granolla on hyvä kenttätiimi, jonka avulla isokin projekti saadaan hoidettua kontrolloidusti maaliin. Saamme myös projektin aikana selkeää tietoa, missä mennään, mitkä myymälät on tehty, mitkä vielä tekemättä ja miltä uudistetut myymälät näyttävät. Kokonaisuus on meille selkeä ja projektinhallinta erittäin hyvää.

– Grano on malliesimerkki hyvästä yhteistyökumppanuudesta, josta mielellämme pidämme kiinni, Ala-Jääski päättää.

– Myymälöiden päivitys onnistui erittäin joustavasti ja hyvin. Minulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa – pelkkää suitsutusta.

Martti Ala-Jääski / Director In-Store Experience, Lumene

Juttu on julkaistu alun perin 2.08.2021 ja sitä on päivitetty 7.10.2022.
Ota yhteyttä