Osuuskauppa Hämeenmaan S-markettien miljööt uudistuivat

Osuuskauppa Hämeenmaan S-markettien brändiuudistus aloitettiin pari vuotta sitten. Nyt uudistettuna on jo pitkälti yli 10 myymälää, joiden miljöömuutos on toteutettu yhteistyössä Granon kanssa. Miljöömuutos myymälöissä on osa S-ryhmän valtakunnallista brändiuudistusta, joka näkyy asiakkaille jo suurimmassa osassa Suomen S-marketteja.

Uusi konsepti parantaa asiakas-kokemusta ja luo inspiraatiota

Brändiuudistuksen taustalla on S-markettien liikeidean päivittäminen ja miljöömuutos. Miljöömuutoksen tavoitteena on muun muassa parantaa asiakaskokemusta, lisätä myymälämiljöön houkuttelevuutta ja tuoda asiakkaalle inspiraatiota asioinnin helppouteen. Uusi miljöö S-marketeissa on ajanmukainen, aikaa kestävä ja erottuva. Vastuullisuus onkin S-ryhmälle tärkeä arvo, mikä näkyy myös S-markettien miljööuudistuksissa.

– Erityisesti nostaisin esille materiaalien ja ratkaisujen kestävyyden miljöömuutoksissa. Brändiuudistus ja siihen kuuluva miljöömuutos ovat pitkäaikaisia asioita meille SOK:ssa. Olemme yksi Suomen tunnetuimmista brändeistä ja näkyvyytemme valtakunnallisesti on kattava ja laaja. Miljöömuutoksen on siksi kestettävä aikaa ja näin ollen muutokseen valittujen materiaalien ja muiden ratkaisujen myös. Tämä on meille myös osa vastuullisuutta. Teemme järkeviä materiaalivalintoja, jotka palvelevat meitä pitkään ja joustavasti, kertoo Ville Kivinen, Osuuskauppa Hämeenmaan ryhmäpäällikkö.

Muutoksessa myymälän miljöö uudistetaan täysin: ikkunateippaukset ja valomainokset muuttuvat ja myymälän sisätiloissa vaihtuvat muun muassa materiaalit ja värit. Osana muutosta myymälöissä uudistetaan ja lisätään uusia osakonsepteja, kuten hedelmä- ja vihannesosastojen Mehustamot. Konseptissa osastolle tuodaan Mehustamo, jossa asiakas saa itse puristaa tuoreista hedelmistä mehua. Itse konseptialue on suunniteltu asiakasta houkuttelevaksi ja inspiroivaksi ulkoasultaan – Mehustamo suorastaan kutsuu tuoremehujen luo.

Granon S-markettien miljöömuutoksiin valmistamien tuotteiden vastuullisuus näkyy muun muassa materiaaleissa. Myymälöissä käytetään esimerkiksi magneettituotteita, joiden sijoittelua asiakas voi muuttaa hyllystöissä helposti tuotesijoittelujen muuttuessa. Jokaisessa kohteessa ennen miljöömuutosta tehty katselmus varmistaa olemassa olevien materiaalien hyödyntämisen. Monia käytössä olevia rakenteita ja opasteita on voitu hyödyntää miljöömuutoksessa esimerkiksi uudistamalla teippaus ja näin säästämällä materiaalituotannossa.

– Valmistamme tuotteet asiakkaan tarpeen mukaan kestävistä materiaaleista ja laadukkaasti sekä tarkoituksenmukaisesti. Näin saavutetaan pitkä käyttöikä ja joustavuutta matkalla muuttuviin tarpeisiin, kertoo asiakkuudesta vastaava avainasiakaspäällikkö Timo Venhoranta Granolta.

Jokainen miljöömuutos on uniikki

Osuuskauppa Hämeenmaalle tärkeää on, että miljöömuutosten kumppanina on kotimainen, ja maantieteellisesti kattavasti sijoittunut toimija, jolla on myös asentajia alueellisesti. Kattavan oman verkoston avulla Grano tarjoaa asiakkaalle tasalaatuista tuotantoa ja laajan tuotevalikoiman helposti koko Suomen alueella.

Laadukas ja onnistunut miljöömuutos alkaa Granon tekemällä kohteen katselmuksella. Katselmuksessa käydään läpi miljöösuunnitelma, lähtötilanne sekä toteutuksen tavoitteet ja vaatimukset. Grano noudattaa suunnitelmassa konseptiohjetta, jolla ylläpidetään myymälöiden yhtenäistä ulkoasua niin värimaailman kuin tuotteidenkin osalta. Jokaisessa myymälässä on kuitenkin omia erityisvaatimuksia, joille etsitään soveltuva ratkaisu. Kartoituskäynnin jälkeen asiakkaalle toimitetaan miljöövedos, jonka mahdolliset muutokset käydään läpi ennen materiaalituotannon ja miljöömuutoksen aloittamista.

– Granon tapa tuottaa katselmuksen perusteella hyvin yksityiskohtainen vedos on ollut helppo tapa hahmottaa muutos ja sen vaatimat materiaalit. Myös kohteiden edetessä on noudatettu jatkuvan parantamisen ajattelua ja opittu edellisestä. Koska myymälämme ovat Hämeenmaan alueella hyvinkin erilaisia keskenään koon ja asiakasvirtojensakin puolesta, ovat muutokset vaatineet kohdekohtaista räätälöintiä. Esimerkiksi lippulaivamyymälämme Lahden keskustan Sokoksen tiloissa on saanut miljöömuutoksessa hieman erilaisia materiaaleja ja ilmettä, kuin vaikkapa pienempi myymälä Hartolassa, kertoo Ville.

Koska muutos tehdään pääsääntöisesti myymälän ollessa avoinna asiakkaille, vaaditaan tarkkaa projektinhallintaa ja nopeaa reagointia. Luotettavuus ja joustavuus nousevatkin vaatimuksiksi, jotta projekti saadaan toteutettua jouhevasti.

– Meille on myös ollut helppoa, että emme joudu pilkkomaan miljöömuutoksen projektia moniin osiin ja eri toimittajille. Tutut yhteyshenkilöt Granossa hoitavat projektejamme, ja olemme voineet luottaa, että muutokset hoidetaan ammattimaisesti ja kohdekohtaisesti sovittujen pelisääntöjen mukaan, Ville lisää.

– Toteutus tehdään keskimäärin yhden tai kahden viikon aikana myymälän ollessa samaan aikaan avoinna, huomioiden ennen kaikkea asiakkaan toiveet aikataulun suhteen. Meidän tuleekin miljöömuutoksessa huolehtia, että asiakkaan liiketoiminta saa jatkua mahdollisimman häiriöttömästi, kertoo projektipäällikkö Minna Hannikainen Granosta.

– Osuuskauppa Hämeenmaan S-marketien miljöitä on ollut ilo toteuttaa. Konseptiuudistus SOK:n puolelta on erittäin hyvin suunniteltu ja sen toteuttaminen myymäläkohtaisesti on ollut hyvin miellyttävää meille granolaisille. Toteutusten myötä tuotteita on kehitetty ja tuotevalikoimamme on lisääntynyt. Myös projektinhallintaa on ryhdytty kehittämään, jotta pystymme vastaamaan asiakkaiden toiveisiin jatkossakin ja yhä paremmin. Odotan innolla seuraavia miljööuudistuskohteita, Minna lopettaa.

Kirjoitus on julkaistu ensin Grano Magazine -asiakaslehdessä 2023. Teksti Tanja Kakko, kuvat Osuuskauppa Hämeenmaa. 

- Teemme järkeviä materiaalivalintoja, jotka palvelevat meitä pitkään ja joustavasti, Osuuskauppa Hämeenmaan ryhmäpäällikkö Ville Kivinen

 


Kaipaako myymälänne ilme päivitystä?

Inspiroidu S-markettien uniikista miljöömuutoksesta

  • Osuuskauppa Hämeenmaan S-markettien miljööuudistus on toteutettu yhteistyössä Granon kanssa.
  • Vastuullisuus näkyy Granon valmistamien tuotteiden materiaaleissa S-markettien miljöömuutoksessa.
  • Grano tarjosi kattavan oman verkoston avulla tasalaatuista tuotantoa ja laajan tuotevalikoiman koko Suomen alueella.
  • Laadukas ja onnistunut S-markettien miljöömuutos aloitettiin Granon tekemällä kohteen katselmuksella.
  • Osuuskauppa Hämeenmaan S-markettien miljööuudistus on toteutettu yhteistyössä Granon kanssa.
  • Vastuullisuus näkyy Granon valmistamien tuotteiden materiaaleissa S-markettien miljöömuutoksessa.
  • Grano tarjosi kattavan oman verkoston avulla tasalaatuista tuotantoa ja laajan tuotevalikoiman koko Suomen alueella.
  • Laadukas ja onnistunut S-markettien miljöömuutos aloitettiin Granon tekemällä kohteen katselmuksella.
Juttu on julkaistu alun perin 14.06.2023 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.