Siirry suoraan sisältöön

Miltä näyttää trendikäs yritysilme vuonna 2019?

Yrityksen graafinen ilme on tärkeä monestakin eri syystä; se luo mielikuvan niin yrityksestä, sen tuotteista kuin laatutasostakin. Se on myös tapa erottua ja kasvattaa sekä ylläpitää yrityksen tunnettuutta. Yritysilmeet ovat jotakuinkin kuin muoti – ne seuraavat tiettyjä trendejä, joista osa katoaa hyvinkin nopeasti katukuvasta, kun taas toiset kestävät aikaa jopa vuosia. Ohessa muutamia poimintoja vuoden 2019 graafisen suunnittelun ja yritysilmeiden trendeistä.

Rohkeat värit

Yksi viime vuoden trendeistä oli voimakkaat ja eloisat värit ja tämä sama suuntaus jatkuu myös tänä vuonna. Hyvin valittu, vahva ja arkailematon värimaailma luo yritykselle omaperäisyyttä ja erottuvuutta markkinoilla. Myös liukuvärit tekevät paluuta yhdeksi suuntaukseksi vanhan liiton tyyliin ja värikkäät 3D-toteutukset saattavat olla se iso juttu vuonna 2019. Pantone on julkaisut vuoden 2019 trendikkäimmän värin ja se on tällä kertaa nimeltään Living Coral, joka tunnetaan myös nimellä Pantone 16-1546. Se on lämmin, persikkainen oranssi, joka on täynnä elinvoimaa ja nostetta.

”ISO” typografia

Typografia on erottamaton osa graafista suunnittelua. Vuoden 2019 typografista trendiä voisi kutsua ”häpeilemättömäksi”, se ei todellakaan ujostele. Kirjasinkoko on ehdottomasti ISO eli suurta ja näyttävää. Erilaisia muotoja käytetään persoonallisesti ja kun rohkeaan värimaailmaan lisätään voimakas typografia, lopputulos on parhaimmillaan täysin ohittamaton. Tyylikkyys on kuitenkin syytä säilyttää ja iso typografia onkin ehkä parhaimmillaan minimalististen tyylien kumppanina ja se toimii hyvin esimerkiksi pakkauksissa.

Metalliefektit

Vuosi 2019 on vahvojen ja rohkeiden metallivärien ja -efektien siivittämä. Kulta on aina ajankohtaisen tyylikäs ja se tuo luksusta painotuotteisiin ja esimerkiksi pakkauksiin. Mustan tai tummien sävyjen ja kullan yhdistelmä on aina varma valinta, mutta tänä vuonna nähdään muitakin metallivärien yhdistelmiä. Myös kimaltavat foliot nostavat suosiotaan eikä ihme; parhaimmillaan niillä voidaan luoda hyvinkin mielenkiintoisia efektejä. Ja minimalistinenkin design voi tehdä mieleenpainuvan vaikutelman metallilla ryyditettynä.

Minimalismi


Minimalismi on ollut yksi vallitseva suuntaus jo useamman vuoden ajan. Yksinkertaisuus on useimmiten tyylikästä, mutta silti se voi samaan aikaan olla erittäin vaikuttavaa.

Useimmiten minimalistiset ratkaisut näyttävät hyvältä niin pienessä kuin suuressakin koossa ja ne toimivat hyvin erilaisissa markkinointimateriaaleissa ja brändin rakentamisessa. Ja tämä KISS-konsepti toimii hyvin tehtynä aina.

Summa summarum

Hyvin suunniteltu ilme kertoo yrityksen tarinaa uskottavasti, kiinnostavasti ja laadukkaasti. Se on mieleenpainuva ja herättää kiinnostusta yritystä kohtaan. Hyvä yritysilme taipuu myöskin helposti erilaisiin medioihin, ympäristöihin ja materiaaleihin – myös niiden rajoitteet huomioiden. Ja on hyvä muistaa, että aina ei suinkaan tarvitse laittaa koko palettia täysin uuteen uskoon: joskus pienempikin freesaus yritysilmeeseen saa ihmeitä aikaan. Näillä vinkeillä on hyvä aloittaa alkavan vuoden toimenpiteet, mielenkiintoinen vuosi tulossa. Niin, ja unohtamatta 3D-toteutuksia yhdistettynä yllä oleviin. Palataan. 

Juttu on julkaistu alun perin 15.01.2019 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.