Myymälämiljöön ja esillepanojen suunnittelu on oma taiteenlajinsa

Myymälän ostopolku tulee aina olla hyvin suunniteltu. Perusostokset toki tulee löytyä helposti, mutta ostopolun varrella tulee olla mahdollisuus inspiroitua heräteostoksiin.

Teenkö itsestäni juntin, jos sanon, että en ymmärtänyt Amos Rexiä ja sen aiheuttamaa hurmosta? Ei se mitään, sanon silti. Amos Rex on vaikuttava kokonaisuus ja teamLab-näyttely omaa luokkaansa. Minuun henkilökohtaisesti se ei vain kolahtanut, vaikka toki nautin hienosti toteutetusta kokonaisuudesta. Minkälainen taide minuun sitten vetoaa? Vaikkapa Tampereen Muumimuseossa nautin tutkiessani Tove Janssonin pienen pieniä kuvituksia ja selkeitä tarinoita, suoraviivainen teknokraatti kun olen. 

Tämä kokemus herätti minut ajattelemaan myymälämarkkinointia ja -kokemusta ylipäätään. Myymälämiljöön ja esillepanojen suunnittelu on tavallaan myös oma taiteenlajinsa, jolla täytyy pystyä vetoamaan hyvinkin erilaisiin kohderyhmiin. Se mikä tehoaa minuun, ei välttämättä teekään vaikutusta sinuun.

Esimieheni kanssa tuli puhetta ruokaostoksilla käymisestä ja suosittelin hänelle pistäytymistä Järvenpään K-Citymarketissa. Jatkan muuten juntiksi tunnustautumista – en pidä sushistakaan, en sitten yhtään. En ymmärrä, miksi ihmiset jonottavat moisen ruokalajin perään. Mutta minun mielipiteistäni viis – kauppias Markku Hautala on onnistunut luomaan ilmiön, jolla uusimaalainen ruokakauppa vietiin maailmankartalle. Suositeltuani kauppaa tajusin jälkikäteen, että en itse asiassa osaisi arvioida kaupan valikoimia lainkaan, vaan perustin suositteluni upean myymälämiljöön pohjalle. Kaupassa on tehty normaalista poikkeavia ratkaisuja viihtyisän tunnelman luomiseksi ja siellä asiointi on visuaalinen elämys. Jopa nenä kännykässä kiinni kasvanut 23-vuotias tyttäreni lähetti minulle kuvan myymälästä, koska oli kiinnittänyt huomiota uudistettuun sisämiljööseen. Äidin tyttö.

Hyvin suunniteltu myymälän ostopolku lisää myyntiä 

Myymälän ostopolku tulee aina olla hyvin suunniteltu. Perusostokset toki tulee löytyä helposti, mutta ostopolun varrella tulee olla mahdollisuus inspiroitua heräteostoksiin. Pelkästään laittamalla tavarat tehokkaasti esille luodaan verkkokaupasta kivijalkaversio, jossa ostokset pahimmillaan suoritetaan nopeasti ja sen kummemmin ostoskorin arvoa kasvattamatta. Luomalla viihtyisä myymälämiljöö kaupassa käytettävä aika lisääntyy, ja tämä näkynee myös ostoskorin arvossa.

Ottaen huomioon päivittäistavarakaupan lainalaisuudet, uuden ja ihmeellisen toteutuksen keksiminen myymäläympäristöön on todella haasteellista. Monesti päädytään toteuttamaan se perinteinen pahvipömpeli, teippaus ja vähän friisiä sinne ja tuonne, ehkä uudella visulla ja viestillä. Harmonisen kokonaisuuden luominen, jossa vähittäiskaupan oma ja tarjolla olevien tuotteiden brändit ovat sulassa sovussa, on hatunnoston arvoinen suoritus. Jos myymälämiljöö henkii paikallisuutta ja kauppiasketjun ollessa kyseessä vielä kauppiaan henkilökohtaista kosketusta, ollaan voittavan konseptin äärellä. Katselepa sinäkin seuraavan kerran kaupassa käydessäsi ympärillesi, millaisessa myymälämiljöössä sinä asioit ja ennen kaikkea – millaisessa ympäristössä haluaisit asioida?

Tutustu myymälämarkkinoinnin palvelutarjontaan >>

Juttu on julkaistu alun perin 13.11.2018 ja sitä on päivitetty 6.02.2024.